"Ouders kunnen nu 24 uur bij ons terecht", zegt Tamara Vincent van de Oppascentrale Kriterion. "Telefonisch zijn we elke dag tussen half vijf 's middags en acht uur 's avonds bereikbaar. Dat zijn tijden die ouders vaak niet goed uitkomen. Ze eten of ze stoppen hun kinderen in bad. Dan is het handig als ze altijd op de site terecht kunnen." Via de website van de Oppascentrale Kriterion kunnen ouders hun aanvraag indienen. De oppassen die zich op het tijdstip van de aanvraag hebben ingeroosterd, ontvangen per sms de gegevens over het oppasadres. Het koppelen van een oppas aan de ouders kan automatisch gebeuren dankzij de 'matching-module'. "Daarbij wordt de juiste oppas voor de klant gezocht", aldus Vincent. "Ouders kunnen een voorkeur voor een bepaalde oppas opgeven en er wordt rekening gehouden met de baby-ervaring van een oppas en zaken als een allergie voor huisdieren." In theorie is het door de matching-module mogelijk om zonder verdere menselijke tussenkomst ouders aan een oppas te helpen. Voorlopig houdt de oppascentrale echter nog de vinger aan de pols. "Nu kijken we eerst zelf nog naar de uitkomsten van de matching-module", zegt Vincent. "We kunnen altijd nog ingrijpen."

Cyburg

Ze verwacht wel dat de oppascentrale dankzij de internetdienst minder tijd kwijt zal zijn aan het invoeren van gegevens. "Daardoor hebben we meer tijd om ons te richten op andere zaken." Van de tweeduizend klanten die de in 1949 opgerichte Oppascentrale Kriterion heeft, hebben zich inmiddels 'een paar honderd' ingeschreven op de site. De nieuwe internetdienst van de oppascentrale is tot stand gekomen met een subsidie van Cyburg, de digitale proeftuin van het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg. Cyburg heeft ook geholpen bij een vergelijkbaar project van een aantal ouders in dat stadsdeel. De ouders hebben hun eigen online oppascentrale opgestart.