Commercial Alert – een consumentenwaakhond die drie jaar geleden is opgezet door activist Ralph Nader – heeft de Amerikaanse Federal Trade Commission gevraagd onderzoek te doen naar de handel en wandel van een aantal bekende zoekmachines. Volgens Nader en consorten maken deze zich schuldig aan het gebruik van `misleidende advertenties', zo schrijft The Wall Street Journal. Volgens de groep staat bij de zoekdiensten niet het hanteren van objectieve criteria voorop bij de presentatie van zoekresultaten. Topposities zouden verkocht worden aan de hoogste bieder. Inderdaad is de afgelopen maanden bijna iedere grote zoekmachine begonnen met het verkopen van prominente plekken. De laatste in de rij was Yahoo. In alle gevallen is echter wel duidelijk dat het gaat om een betaalde link, bijvoorbeeld door de toevoeging dat het om een `sponsored link' gaat. Voor Commercial Alert is dat echter niet genoeg. De groep vindt dat de betaalde links zijn te vergelijken met zogeheten `infomercials' op tv: programma's die op het eerste gezicht over komen als normale, redactionele programma's, maar feitelijk vermomde reclames zijn. De acht zoekmachines die door Commercial Alert worden genoemd in haar klacht zijn: MSN van Microsoft, Netscape van AOL Time Warner, DirectHit van Ask Jeeves, HotBot en Lycos van Terra Lycos, AltaVista van CMGI, LookSmart en het relatief onbekende iWon. De FTC heeft nog geen officiële reactie gegeven op de ingediende klacht.