De klachtenprocedure (pdf) is vrijdag van kracht gegaan. De internetprovider meent dat de nieuwe procedure noodzakelijk is, gezien de recente rechtspraak over onrechtmatige uitingen op internet. Deze stelt dat internetproviders een rol hebben in de beoordelingen van onrechtmatige uitlatingen. "Daarbij is de privacy van klanten geen absoluut recht", schrijft Xs4all.

Xs4all benadrukt dat het bedrijf staat voor een vrij en open internet. "Wij staan vierkant achter het recht op privacy van onze abonnees", aldus Xs4all.

De klachtenprocedure zorgt ervoor dat de beklaagde een melding van de klacht krijgt, voordat deze door Xs4all beoordeeld wordt. Het bedrijf stelt dat een beklaagde internetter zo zelf zijn verantwoordelijkheid kan nemen. "Dit kan voorkomen dat de klacht escaleert tot onnodige juridische actie van de klager", aldus Xs4all op de website.

Tevens wil het bedrijf zo de kans minimaliseren dat het gedwongen wordt om persoonsgegevens van klanten te overhandigen.

Op de website roept Xs4all andere internetproviders op om de procedure ook te volgen. Volgens het bedrijf biedt een uniforme aanpak de meeste zekerheid voor internetters. "Daarnaast geeft het alle betrokkenen de kans hun belangen te verdedigen", aldus Xs4all.