De website Klagen.nl heeft fors wat klachten gegenereerd. Maar anders dan dat initiatiefnemer Bram Polak het voor ogen stond hadden deze klachten betrekking op de ietwat merkwaardige praktijken van Care4more, de uitbater van de site. Klagen.nl nodigde mensen met klachten over Nederlandse bedrijven uit hun grieven via de site te spuien. Bij de lancering van de site, een paar weken geleden, schreef Bram Polak: "Gebruikers van de klachtenservice krijgen binnen 2 dagen per e-mail een bevestiging van hun klacht. Klagen.nl achterhaalt de juiste contactpersoon van het bedrijf en stuurt deze een klachtenbrief. Het bedrijf wordt hierin gevraagd om de ontevreden klant binnen 1 week een reactie te geven. Bovendien geeft Klagen.nl aan dat de klacht zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 1 maand, opgelost dient te worden." Daarnaast kon de ontevreden klant aangeven dat hij of zij geen klant van het desbetreffende bedrijf meer wilde zijn. De klacht zou dan worden doorgespeeld aan de concurrentie. Betalen voor klachten Wat Klagen.nl niet aan de gebruikers meldde was dat Care4more bedrijven tachtig gulden in rekening wilde brengen voor het doorspelen van een klacht. Veel bedrijven, waaronder Bol.com, voelen zich gechanteerd door Klagen.nl, zo bleek in de uitzending van het Tros-programma Radio Online afgelopen zondag. In deze uitzending zei Contijn van Marle, de advocaat van Stichting De Ombudsman, dat justitie de zaak zou moeten onderzoeken wegens mogelijke chantagepraktijken. Na de bewuste radio-uitzending wentelt Bram Polak zich door het stof. "Wij vinden het vervelend dat deze onderdelen van onze werkwijze negatief zijn ontvangen. Wij willen benadrukken dat het geenszins onze bedoeling is geweest om bedrijven onder druk te zetten. Bedrijven die dit wel zo hebben ervaren, bieden wij bij deze onze oprechte excuses aan", zo schrijft hij in een reactie op zijn site. Polak zegt dat de werkwijze van Klagen.nl is gewijzigd. De eerste klachten worden nu kosteloos doorgezonden naar het betreffende bedrijf. Het bedrijf krijgt daarbij de vraag voorgeschoteld of het Service Partner wil worden. Voor 495 gulden per jaar worden dan de tien volgende klachten doorgespeeld. Daarna dient het bedrijf een bepaald bedrag per klacht te fourneren. Gaat het bedrijf niet op Polak's voorstel in, dan krijgen indieners van nieuwe klachten de volgende mededeling te zien: "Het bedrijf heeft ons eerder medegedeeld dat zij geen klachten via onze klachtenservice willen ontvangen". Tot nu toe heeft Klagen.nl nog geen Service Partners. "We hebben echter met zo'n zestig bedrijven contacten. We verwachten dat het spoedig gaat lopen", zo zegt Polak. Misleidende metatags Klagen.nl werkte ook met een aantal misleidende metatags (termen waarop veel zoekmachines zoeken). Zo werd onder andere 'Consumentenbond' als zoekterm gebruikt. Ook dat zou Polak wijzigen. Toen WebWereld gisteren de broncode van Klagen.nl bekeek, bleek dat deze zoekterm op een aantal plaatsen nog voorkwam. "Die hebben we over het hoofd gezien, we zullen ze direct verwijderen", aldus Bram Polak, die alles in het werk wil stellen om het slechte imago van zijn site weg te poetsen: "Alle tenen waarop we stonden zijn we nu aan het vertroetelen."