De opstartproblemen van internetbankieren van oud-ABN Amroklanten bij de Nederlandse tak van Deutsche Bank houden aan. De online diensten werken voor een deel van de zakelijk klanten niet. Om hoeveel klanten het gaat is onduidelijk. Volgens Deutsche Bank konden woensdagochtend 500 klanten niet bij hun bankgegevens en loopt dit aantal per uur terug.

Online dienst werkt niet

De problemen zijn dit weekend ontstaan bij de migratie naar internetbankieren van Deutsche Bank. In totaal zijn 34.000 Nederlandse zakelijke klanten per april 2010 overgenomen van ABN Amro.

Zij konden de afgelopen twee jaar nog gebruik maken van de diensten van ABN Amro, maar zouden inmiddels allemaal overgezet moeten zijn naar het online platform van Deutsche Bank. Hoewel bij iedereen de bancaire data is overgezet, werken de online diensten voor een deel nog niet.

Bankieren via e-mail

Deutsche Bank heeft daarom een tijdelijke procedure voor uitgaande betalingen opgezet. Betalingsopdrachten kunnen met behulp van een Excel-template handmatig worden ingevuld, gescand en ondertekend worden opgestuurd per e-mail. Klanten die hier gebruik van gemaakt hebben melden Webwereld echter dat zij geen idee hebben of deze betalingen lukken. Zij kunnen al dagen niet bij hun bankrekeninggegevens.

Getroffen klanten laten weten dat inloggen via de website maar mondjesmaat lukt. Wanneer er na lang wachten toch verbinding is, kan men enkel het saldo zien maar leveren online transacties problemen op. Bij het digitaal overmaken van geld moeten klanten in bepaalde gevallen zo lang wachten, dat deze sessies na een kwartier automatisch verlopen.

'Helpdesk geeft niet thuis'

De helpdesk van Deutsche Bank kan de stroom van klachten momenteel amper aan. Klanten bellen massaal naar het hulpnummer en staan hierdoor lang in de wacht. “Het is inderdaad heel druk nu bij de helpdesk. Het beste is om het 's middags, 's avonds of tijdens de lunchtijd nogmaals te proberen", aldus woordvoerster Saskia Huuskes van Deutsche Bank.

Overige communicatie blijft eveneens uit. Nergens op de website wordt melding gemaakt van de problemen. Klanten laten Webwereld weten dat zij geen idee hebben hoelang deze situatie aanhoudt. “Voor deze migratie ben ik overladen met een doos vol overbodige informatie. Vorige week was het advies niet internetbankieren tot maandag. Nu kan ik al sinds afgelopen vrijdag niet bankieren. Ik verwacht dat de bank mij op de hoogte houdt, maar het is voor mij nu uitzichtloos."

Klanten twijfelen over veiligheid

Inmiddels zijn ook twijfels ontstaan over de veiligheid van het systeem. Meerdere klanten hebben na het bezoeken van de webpagina pop-up veiligheidswaarschuwingen vanuit hun browser gekregen. Dat was zowel voor als na de systeemmigratie van dit weekend. Ook ziet een aantal van hen foute paginamarges. “Ik krijg foutmelding na foutmelding", aldus een Nederlandse Deutsche Bank-klant.

Webwereld heeft vragen uitstaan bij Deutsche Bank, dat werkt aan een update over de situatie.

Update 16.57 uur: Op de Nederlandse website van Deutsche Bank is inmiddels een eerste nieuwsbericht verschenen omtrent de situatie. Gebruikers met inlogproblemen worden gewezen op instructievideo’s voor internetbankieren en een handleiding.

Op Twitter uitten diverse boze klanten zich. Zij zijn met name gefrustreerd over het feit dat inloggen al vanaf de eerste poging niet lukt en de lange wachttijden bij het bellen naar de helpdesk.

Betalingsinstructie Deutche Bank Internetbankieren via Excel-sheet.xlsx