"Op korte termijn span ik een zaak aan tegen UPC en Chello", kondigt Chello-klant John Jacobs aan. Jacobs won vorige week de zaak in Nijmegen. Het bestuur van COAX, de landelijke Chello-gebruikersvereniging, beraadt zich eind deze maand over te nemen stappen. "Het lijkt me het beste om als groep actie te ondernemen", zegt voorzitter Hans Ronhaar. UPC kan bovendien verwachten dat meer ex-QuickNetters hun abonnementskosten komen reclameren. "Mensen die destijds klachten hadden over QuickNet en nul op het rekest kregen, hebben nog een kans", zegt Jacobs. In 1998 bood het inmiddels door UPC overgenomen kabelbedrijf Telekabel in Nijmegen en omstreken internet aan onder de naam QuickNet. Zegsman Joe Simmons van UPC zei afgelopen vrijdag nog niet bang te zijn voor vervolgzaken. "Het is geen precedent. De zaak ging over de beginjaren van internet. Het was een heel ander product, van een heel ander kabelbedrijf in een heel andere tijd", aldus Simmons. De woordvoerder krijgt waarschijnlijk ongelijk. Volgens Jacobs 'is het gewoon onzin wat Simmons vertelt'. "Simmons kan zeggen dat het een totaal ander product is, maar op punten waarop het vonnis gewezen is, zijn het zeker vergelijkbare diensten", aldus Jacobs. "Internet bestaat al heel lang. Het ging helemaal niet over de beginjaren van internet." "Het is een goede uitspraak", zegt COAX-voorzitter Hans Ronhaar. "De situatie van nu is volledig vergelijkbaar met toen. Het biedt ons een goede poot om op te staan." Jacobs beklaagde zich samen met een medegebruiker van Telekabel QuickNet onder meer over de vele storingen, de belabberde helpdesk, de trage verbindingen en de reclame-uitingen waarin supersnel internet wordt beloofd. De rechter gaf de klagers op alle punten gelijk en haalde in haar vonnis flink uit naar het kabelbedrijf. Zo noemde de rechter het verweer van Telekabel op klachten over de helpdesk een 'gratuite reclameslogan'. Wat gebruikersvereniging COAX gaat ondernemen, weet Ronhaar nog niet. "We beraden ons daar op 22 oktober over in een bestuursvergadering", zegt de voorzitter. Ronhaar neemt wel een voorschot: "Individuele actie lijkt me weinig helpen. Aanpakken als groep is op dit moment het beste." UPC en Chello krijgen de komende tijd de wind van voren. De landelijke media slaat de handen ineen om de bedrijven aan te pakken. "Het wordt tijd om iets te doen tegen UPC", zegt Ronhaar. "UPC is onprofessioneel en loopt overal achteraan. De oplossing die vandaag wordt bedacht, is morgen alweer oud. Chello wil wel, maar ze loopt bij UPC tegen een muur op."