Bij UPC is vooralsnog niet bekend waardoor de storing veroorzaakt wordt. UPC meldt druk bezig te zijn om de oorzaak te achterhalen. "We zien een verscheidenheid aan momenten en regio's en tijdstippen waar de storing zich voordoet. De ene keer zit de storing in het webmailplatform en de andere keer in het reguliere platform", aldus UPC-woordvoerder Ronald van der Aart.

Volgens UPC gaat het niet om een permanente storing, maar om een storing die zo af en toe optreedt. "De enige conclusie die we hebben getrokken is dat het waarschijnlijk geen hardwarestoring is, maar dat het iets softwarematigs moet zijn", aldus Van der Aart.

Afgezien van de problemen die Chello-abonnees kunnen ondervinden met e-mail, is het voor de klanten wel gewoon mogelijk om te internetten. Desondanks laat Van der Aart weten de situatie 'uitermate vervelend' te vinden. "De storing heeft dan ook hoogste prioriteit bij ons."

Het is onduidelijk hoeveel abonnees er getroffen zijn door de storing. Volgens UPC zijn er niet meer klachten dan gebruikelijk binnengekomen.

Oorzaak bekend

Rond half twaalf zijn de storingen bij UPC zo goed als verholpen. UPC laat weten de oorzaak gevonden te hebben. Deze heeft te maken gehad met een stortvloed aan spammail in de afgelopen dagen. Daardoor is vertraging opgetreden bij het verwerken van mail en is er af en toe ook geen verbinding mogelijk geweest met de mailservers.

"Wat we hebben gedaan is de spamfilters aangepast en we hebben capaciteit uitgebreid. Misschien dat er hier en daar nog een vertraging kan ontstaan, maar ik verwacht dat de grootste problemen nu over zijn", aldus Van der Aart.

UPC denkt dat de problemen veroorzaakt door de grote hoeveelheid spam met de genomen maatregelen niet nogmaals kunnen gebeuren.

Doorgaans houdt het bedrijf een deel van de spam tegen en de twijfelgevallen worden doorgestuurd naar de spamfolders. "We zijn nu ook wat heftiger aan het filteren. Dat heeft een risico en betekent in theorie dat mails die geen spam zijn kunnen wegvallen, maar dat blijven we goed in de gaten houden", aldus Van der Aart.

Meer spam tijdens de feestdagen is niet ongewoon. Tijdens de feestdagen zijn mensen eerder geneigd spammails te openen, ofwel om online te winkelen, of om ideeën voor cadeaus op te doen.

Antispambedrijf Ironport kwam in november met een onderzoek waarin stond dat er in de maand oktober gemiddeld 63 miljard spammails per dag verstuurd zijn.