Het doorberekenen van een inflatiecorrectie op abonnementen mag volgens de toezichthouder ACM, maar dan moet dat wel duidelijk worden gecommuniceerd in de overeenkomst met de klant of in de algemene voorwaarden, meldt de Consumentenbond. T-Mobile vermeldt de inflatiecorrectie slechts op een tarievenblad, zo heeft de bond ontdekt.

T-Mobile verbetert zijn communicatie

De Consumentenbond heeft de provider erop aangesproken en T-Mobile heeft nu een verwijziging naar het tarievenblad opgenomen op de site bij het afsluiten van een abonnement. Verder zegt T-Mobile de verhogingen voortaan te willen opnemen in het contract, maar niet met terugwerkende kracht in de bestaande contracten. Klanten die niet juist zijn geïnformeerd hoeven daarom de verhoging niet te betalen.

De Consumentenbond heeft meer informatie op zijn site geplaatst over het terugvragen van al betaalde verhogingen. De bond vindt het vooral onjuist dat de provider adverteert met vaste abonnementsprijzen over de gehele periode zonder dat er duidelijk is dat er inflatiecorrectie wordt toegepast. Die correctie kan bij sommige klanten dus in een jaar tijd zorgen voor 7 procent meer kosten.

T-Mobile oneens met Consumentenbond

T-Mobile communiceert "open en duidelijk over de toegepaste inflatiecorrectie", meldt de provider aan Webwereld in een reactie.

"T-Mobile kiest ervoor om de inflatiecorrectie niet ergens te 'verstoppen' in de algemene voorwaarden, maar publiceert alles wat met prijzen en tarieven te maken heeft overzichtelijk in een document: het tarievenoverzicht", zegt Eric Dekker van T-Mobile.

Dit overzicht wordt per e-mail of per post aan nieuwe klanten verstrekt, voegt hij eraan toe. "Daarnaast wordt de inflatiecorrectie ook uitgebreid beschreven op de factuur, onze website en toegelicht via onze app."

Update 14.28: Reactie T-Mobile toegevoegd.