Na de bekendmaking van een nieuwe ontslagronde bij Getronics november vorig jaar, stellen klanten vragen over het voortbestaan van het bedrijf. Volgens Andrew Parker, analist bij Forrester Research, moeten de klanten van Getronics zich alvast voorbereiden op het ergste. Noodplannen zijn geen overbodige luxe, meent de analist. "Bedrijven die diensten van Getronics kopen, zouden op zijn minst hun ogen open moeten houden. Ook moeten zij kijken welke stappen ze moeten nemen in het geval Getronics over de kop gaat", waarschuwt Parker.

Weglopen

Volgens Herbert van Zijl, woordvoerder bij Getronics, zijn er nog geen grote klanten weggelopen. Wel kost het de automatiseerder nu `erg veel tijd om klanten uit te leggen hoe het bedrijf er financieel voorstaat'. Ondanks dat klanten niet weglopen, loopt het bedrijf wel nieuwe opdrachten mis. De automatiseerder staat nu niet meer bovenaan het verlanglijstje van bedrijven. De Hollandse Beton Groep (HBG) is echter niet van plan een andere automatiseerder te zoeken. Het bedrijf sloot augustus vorig jaar een miljoenencontract met Getronics voor hun desktopbeheer in Nederland en Duitsland. "Wij hebben een contract met Getronics en werken aan de uitvoering hiervan", zo zegt HBG-woordvoerder Arno Pronk. "Getronics houdt ons goed op de hoogte van hun financiële situatie." Ondertussen bereiden ook de zakelijke partners van Getronics zich voor op het ergste. Eén van de belangrijkste partners van Getronics, Dell Computer, heeft bijvoorbeeld eind vorig jaar een overeenkomst gesloten met T-Systems International. Volgens Parker kan dit er op wijzen dat partners zich indekken voor het geval dat Getronics ten onder gaat. Overigens denkt de analist niet dat het zover zal komen. Parker verwacht dat Getronics zijn financiële problemen te boven komt.