Een onderzoek naar de manier waarop Oracle omgaat met zijn klanten levert flinke harde woorden op. Klanten beoordelen die relatie als "vijandig" en "vol met diepgeworteld wantrouwen", zo schrijft The Register.

Het onderzoek is uitgevoerd door een non-profitorganisatie die zich sterk maakt voor een duidelijker beleid bij softwarebedrijven over hun softwarelicenties, en dat beleid is bij Oracle dus niet best in de ogen van de klanten.

Klanten zijn doodsbenauwd

Maar, behalve dat vervelende licentiebeleid, dat klanten vaak veel te veel laat betalen en vol zit met kleine lettertjes, uitzonderingen en eenzijdige bepalingen, klanten blijken doodsbenauwd voor datzelfde Oracle. "Sommige klanten durfden niet of nauwelijks met ons te praten", zegt de voorman van de non-profitorganisatie, "omdat ze bang zijn dat Oracle binnen komt vallen om het juiste gebruik van de licenties te controleren."

Klanten hebben soms zelfs de noodzaak om een licentiespecialist in te huren om maar te zorgen dat ze niet in overtreding zijn van alle licentievoorwaarden van hun leverancier. Wat overigens sowieso een hels karwei is omdat vaak niet duidelijk is hoe sommige bepalingen het de vuistdikke licentiecontracten moeten worden uitgelegd.

Oracle geeft als reactie dat alle bepalingen zijn vastgelegd in de contracten met de klant en dat die klanten gewoon die bepalingen en voorwaarden even moeten nalopen.