Uit onderzoek onder 1260 it'ers blijkt dat 34 procent van de bedrijven er geen anti-spambeleid op na houdt. In deze bedrijven wordt spam op geen enkele wijze tegengehouden of gefilterd. Meer dan de helft van de bedrijven (57 procent) heeft wel een beleid voor de medewerkers, maar heeft dit niet goed naar de medewerkers gecommuniceerd, zo blijkt uit de Spam Monitor 2004 van Clearswift, producent van beveiligingssoftware. "Veel bedrijven doen nog te weinig tegen spam, ze nemen de risico's niet serieus genoeg", vindt Clearswift-directeur Alyn Hockey. "De recente uitbraak van de Mydoom-worm toont aan dat de bescherming tegen spam en e-mailbijlagen onvoldoende is." In oktober vorig jaar beweerde ondernemingsorganisatie VNO-NCW nog spam voor Nederlandse bedrijven helemaal geen probleem is. "Ondernemingen behoren niet tot de doelgroep van spammers", verklaarde Paul de Graaf van VNO-NCW toen nog. "Natuurlijk is het ontvangen van echt ongewenste e-mail ook voor bedrijven hinderlijk. Maar filters houden dit materiaal goeddeels tegen, en ondernemingen behoren ook niet tot de doelgroep van de notoire spammers. Maar de vunzigheid wordt er meestal al door filters uitgevist", aldus De Graaf.