IBM hoopt met deze Spelen haar imago weer op te krikken (zie: Nagano: IBM gaat voor goud). Dat had een deukje opgelopen na de Zomerspelen van Atlanta in 1996. Toen bleek dat de persvoorzieningen door mankementen in de computersystemen van IBM niet correct werkten. Nu zijn de technici van IBM dag en nacht in de weer om alles in goede banen te leiden. Toch heeft IBM in de afgelopen weken een enkele tegenslag moeten verwerken. Die bleef voor het grote publiek zo goed als onzichtbaar. Een leuk voorbeeld was de actie van de Bosnische atleten. Zij kwamen ineens tijdens de openingsceremie met een onbekende vlag het stadion binnen lopen. Zonder dat IBM het wist was de vlag van het land in de tijd dat er aan de opbouw van de systemen gewerkt werd, veranderd. Op dat moment was de oude vlag al op diverse punten in de website ingebouwd. "Toch hebben we alles binnen 24 uur aangepast", vertelt Jack Overacre, hoofd van de afdeling Olympic Technology Operations van IBM. Ook het slechte weer speelde IBM een keer parten. In het Kanbayashi snowboardpark werd de deur van de computercontrolekamer 's nachts opengeblazen door een harde wind en de volgende morgen lag de ruimte vol met sneeuw. Het IBM-personeel ruimde de sneeuw op, hield vervolgens haar adem in en startte de systemen weer op. Wonder boven wonder was er niets aan de hand en hadden de computers de sneeuwstorm doorstaan. De publicatie van de uitslag van een hockey-wedstrijd riep op een gegeven moment ook bij velen vragen op. Op het scorebord had IBM de uitslag 0-0 neergezet terwijl de wedstrijd nog niet eens begonnen was. Veel internetgebruikers meenden dat dat de eindscore al was. IBM heeft de stand toen maar verwijderd. Hoewel dit soort tegenslagen niet zo belangrijk lijken, kunnen ze de boel bij IBM aardig overhoop halen. "Een klein foutje kan zich door het hele systeem 'vreten'. Vergelijk het met het in elkaar zetten en uit elkaar halen van een 747 terwijl hij vliegt", zegt Mac Jeffery van IBM Asia. "Je moet zo verschrikkelijk voorzichtig zijn met alles terwijl deze 'monster systemen' draaien. Het kleinste foutje kan fataal zijn." Toerisme De immense computersystemen lokken ook toeristen naar de IBM-centra. Zo zijn er ruimtes ingericht waar IBM-personeel de pc's aan het grote publiek demonstreert. Zo kunnen bezoekers (onder deskundige begeleiding) zelf aan de knoppen zitten waar even later de sportcommentatoren gebruik van maken voor hun verslag. Verder kunnen bezoekers ook uitslagen, achtergrond informatie en gegevens over het weer in Nagano en daarbuiten opvragen. Het centrum wordt door ongeveer 1600 mensen per dag bezocht. Dat aantal staat in schril contrast met wat IBM voor de Spelen verwachtte. "We gingen ervan uit dat zo af en toe mensen die in de buurt waren en de lokale bevolking even wilden kijken", zegt Jeffery. "Dat bleek dus wel even anders uit te pakken." Je eigen foto levensgroot afgedrukt op een Olympisch aanplakbiljet is een populair onderdeel in de bezoekerscentra. Jeffery verbaasde zich wel over de belangstelling. "Er valt van alles te zien op de Olympische Spelen. Van bobslee├źn tot schaatsen, en dan willen mensen dit. Het lijkt wel een soort Disneyland."