De opening van de website is het logische gevolg van de toenemende individualisering die zich ook op het gebied van het (dag)toerisme voordoet, vindt de heer E.R. Bierens, algemeen directeur van Madurodam. De toeristische trekpleister op de grens van Den Haag en Scheveningen verwelkomt jaarlijks ruim een miljoen bezoekers. Vooral de zestig procent buitenlanders onder hen trokken georganiseerd door de toegangshekken. Sinds 1992 is er een kentering in dat gedrag waar te nemen. Vorig jaar draaiden er vijfduizend bussen minder het parkeerterrein van Madurodam op in vergelijking met vijf jaar daarvoor. Aangezien een bus gemiddeld veertig bezoekers aanvoert moet het miniatuurstadje dus minimaal 200.000 bezoekers op een andere manier zien te trekken. Het Internet zal in deze operatie een voorname rol gaan spelen. De site van Madurodam moet door een zo groot publiek kunnen worden bezocht. Daarom moet de site geen al te hoge eisen stellen aan de apparatuur van de gebruikers. "De pagina's moeten prettig kunnen worden bekeken op het kleinste schermformaat en in een redelijk tempo met een 28 Kbps-modem kunnen worden binnengehaald", zegt Jean-Marie Guyon, managing director van Leonardo Interactive, het Amsterdamse bedrijf dat de site in nauwe samenwerking met de voorlichtingsafdeling van Madurodam in vijf maanden bouwde. Bijna 95 procent van de site, die volledig in vier talen (Nederlands, Duits, Engels en Frans) is uitgevoerd, kan je bekijken zonder gebruik te maken van plug-ins. Alleen voor de virtuele toer heb je QuickTime VR nodig. Dit programma kan je desgewenst vanaf de site, met een voor leken heldere gebruiksaanwijzing, downloaden. Als je dat niet wilt kan je je ook behelpen met foto's. Van 45 locaties zijn QuickTime filmpjes aanwezig. Sommige zijn er ook in een 'nacht-uitvoering'. Aan de site is een database gekoppeld waarin uiteindelijk 750 objecten, variërend van het kleinste poppetje tot het hoogste gebouw, zullen zijn opgenomen, compleet met detailfoto's en dergelijke. Voorts vind je er gegevens over de geschiedenis van Madurodam, de beschermvrouw (koningin Beatrix), de burgemeester en de evenementen. Kinderen kunnen spelletjes op de site doen en je kunt er de Madurodamse Courant, die elke week vol fictief nieuws uit het stadje staat, lezen. Via e-mail kan je in contact treden met de afdeling sales voor informatie over en reserveringen voor school- en andere groepsreizen, buffetten en congressen. De webpagina's van Madurodam zijn zodanig opgezet dat de voorlichtingsmedewerkers ze zelf wekelijks - of vaker als daartoe aanleiding bestaat - kunnen aanvullen en updaten. Alleen voor grotere veranderingsoperaties moet er een beroep op deskundigen worden gedaan. Jean-Marie Guyon vindt niet de techniek maar de "emotie" het belangrijkste kenmerk van de site. Hij vertelt dat hij, nadat hij de opdracht van Madurodam had gekregen, eerst een aantal websites van grote attractieparken zoals de Efteling en Disney World, heeft bekeken. Het viel hem op dat ze weinig toevoegen aan hetgeen je al van die attracties weet. Om niet in die val te trappen laat Madurodam de websurfers uitgebreid rondkijken achter de schermen. Zo kan je zien hoe maquettes worden gebouwd en treinen, trams en andere bewegende objecten worden onderhouden. Bij al dat technisch geweld doet het bijna vertederend aan als je ziet hoe de Madurodamse bevolking van vele tienduizenden, met de hand geboetseerde poppetjes vrijwel dagelijks wordt uitgebreid met nieuwbakken burgers die worden 'afgebakken' in een elektrisch oventje zoals je die in veel huisgezinnen in de keuken vindt. O ja, want we blijven Hollanders nietwaar, tot en met 28 februari zijn er dagelijks vijf gratis toegangskaarten te verdienen op de site van Madurodam.