Het verdwijnen van het papieren ticket komt niet als een verrassing. In 2005 was al één op de drie vliegtickets een e-ticket. Giovanni Bisignani voorzitter van de internationale branchevereniging voor de luchtvaartindustrie (IATA) zei toen al dat het niet langer dan twee jaar zou duren voordat het papieren ticket helemaal zou zijn verdwenen.

In september 2007 herhaalde de voorzitter zijn voorspelling en zei dat het papieren ticket binnen 250 dagen zou zijn verdwenen.

50 duizend bomen per jaar

Met de volledige overstap naar het elektronische ticket wil de internationale luchtvaartindustrie ervoor zorgen dat papier geen onderdeel meer vormt van de uitgifte van tickets. Dit zou op jaarbasis betekenen dat er 50 duizend bomen minder hoeven te worden gekapt en de luchtvaartindustrie zichzelf 3 miljard dollar besparen. De overstap naar e-tickets zal naar alle waarschijnlijkheid niet voor grote problemen zorgen, omdat in mei al 99 procent van alle KLM-reizigers gebruik maakte van een e-ticket.

Efficiënter

Naast een milieuvriendelijk alternatief, bieden e-tickets ook een veel efficiëntere vorm van ticketuitgifte. E-tickets kunnen niet zoekgemaakt worden (door de reiziger) en zijn niet gevoelig voor diefstal. Daarbij is het invoeren van een systeem dat voor 100 procent uit e-tickets bestaat de oplossing voor het vereenvoudigen van de klantprocessen, stelt KLM.