Dat is de boodschap van ceo Robert Harmsen van het in Zaandam gevestigde bedrijf aan het publiek van The Next Web Conference. "We zetten bijvoorbeeld een datalimiet op telefoons."

Klomptek geeft bedrijven de mogelijkheid om alle verkeer van zakelijke telefoons te monitoren en te limiteren. De software kan daar vrij ver in gaan. Het verschilt van het limiteren van privégesprekken van werknemers tot het volledig wissen van alle software van een telefoon als die gestolen blijkt.

Boegeroep

Met dat businessmodel kon Harmsen op The Next Web op boegeroep rekenen. Zeker toen hij zei dat 'al dat getwitter' veel te veel tijd kost. De microblogdienst wordt door het merendeel van het publiek gebruikt, en de meeste diensten die worden gepresenteerd streven naar openheid en zijn gericht op web 2.0 mentaliteit.

Harmsen zat te wachten op het boegeroep. "Hier hoort het er natuurlijk bij dat iedereen Twittert. Maar bij een gewone boekhoudhut zitten ze ook de godganse dag te Twitteren. Dat kost klauwen met geld."

Volledige controle

Klomptek installeert een 'device management' applicatie op de telefoons zelf. Die applicatie kan op afstand bestuurd worden door een beheerder die de telefoon helemaal kan overnemen. "We analyseren in real time welke gesprekken zakelijk of privé zijn", legt Harmsen uit. De werknemer kan meekijken wat er gebeurt maar kan geen aanpassingen maken. "Door de data te analyseren kunnen bedrijven veel geld besparen." Dat kan bedrijven tussen de 35 en 60 procent besparen op de telefoonrekening beweert Harmsen.

Klomptek geeft meer mogelijkheden tot het totale beheersen van zakelijke telefoons van werknemers. "Het gaat verder dan het blokkeren van het telefoonnummer van iemands vriendin", zegt de ceo. Met zijn software kunnen applicaties geblokkeerd worden zoals instant messaging en de camera. Daarnaast is het ook mogelijk om in- en uitgaand internetverkeer te blokkeren, of alleen internetverkeer voor zakelijke e-mail toe te staan.

'Het loopt de spuigaten uit'

Volgens Harmsen is hier 'veel vraag naar', ook van grote multinationals. "Er zijn genoeg bedrijven die zeggen dat de telefoonkosten de spuigaten uitlopen." Op de conferentie laat hij gegevens van zijn eigen bedrijf zien. Bijna de helft van de gepleegde telefoontjes binnen Klomptek in Nederland zijn niet zakelijk. Daar komt nog eens 11 procent niet zakelijk telefoonverkeer uit het buitenland bij. Volgens Harmsen kan daar de winst behaald worden. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een limiet van 20 minuten per dag op privégesprekken zetten.

Klomptek kan een crm-database aan het systeem koppelen. Als weknemers een nieuw nummer bellen komt dat automatisch in de database te staan. Een werknemer zal dan zelf moeten aangeven of het nummer zakelijk of privé is. "Het systeem is te flessen", erkent Harmsen. Hij suggereert dat bedrijven bij het overhandigen van de telefoon de werknemer een contract laten tekenen. "Bovendien kan iedereen in het bedrijf bij de database", zegt Harmsen die ook rekent op sociale controle binnen de bedrijven.

Blokkeren bij diefstal

Beheerders kunnen ook besluiten om een telefoon te blokkeren als hij gestolen wordt. Dat gebeurt door het zogenaamd imsi-nummer dat wordt meegezonden door de simkaart. Als er een andere simkaart gebruikt wordt door de dief krijgt de beheerder daar ook een bericht van, met het imsi-nummer van de sim-kaart waarna er besloten kan worden de telefoon te blokkeren of zelfs helemaal te wissen. "Als je terug gaat naar de dealer krijgt die te zien dat er een fout is op het moederbord. Daarna wordt altijd de telefoon ingenomen", aldus Harmsen.

De dief kan dan mogelijk een nieuw toestel krijgen van de dealer. Wat voor Harmsen telt is dat er geen bedrijfsinfrmatie uitlekt. Als een werknemer een telefoon verliest is het ook mogelijk om de telefoon te blokkeren en een bericht op het scherm te plaatsen dat de vinder 100 euro krijgt voor het terugbrengen. "Dat is altijd goedkoper dan een nieuw toestel aanschaffen." Het blokkeren en weer activeren gaat real time.

Nederlands it-bedrijf

Harmsen denkt veel geld te gaan verdienen met zijn service die in de cloud kan draaien of bij bedrijven in huis. "Op dit moment hebben we een aanvraag liggen voor 4.000 licenties voor een groot Nederlands it-bedrijf." Welk bedrijf wil hij niet kwijt.