Google loert op Knols domeinnaam vanwege de onlangs gepresenteerde webencyclopedie Knol, kort voor knowledge (kennis).

Vijf of zes nullen

Eigenaar Hilco Knol van de gelijknamige Dordtse leverancier van reinigingssystemen laat het AD weten dat Google "een bedrag van vijf nullen" heeft geboden voor de naam. Omdat het grootste deel daarvan naar de Belastingdienst zou gaan, vindt de detailhandelaar dit geen serieus bod. "Bij een miljoentje of meer wordt het dus pas leuk", aldus Knol.

De stofzuigerfirma lijkt de hakken in het zand te hebben gezet. Op de Knol-site prijkt inmiddels de actieleus: 'We sell steamcleaning equipment and don't sell our domain !!'.

'Peperdure kwestie'

Knol benadrukt dat hij de domeinnaam allang had geregistreerd toen Google met het nieuwe kennisnetwerk kwam aanzetten. "Knol is gewoon onze familienaam en de website hebben we echt al jaren", zegt de Dordtse ondernemer op het gebied van reinigingsproducten. Het aanpassen van alle folders, briefpapier en andere communicatie-uitingen met het webadres erop zou bovendien 'een peperdure kwestie' worden, meent Knol.

Onbedoelde bezoekers

De site van de stofzuigerverkoper wordt sinds de introductie van de nieuwe Google-encyclopedie drukbezocht. Zo zouden er al honderdduizenden internetters per ongeluk op de bedrijfspagina's van de firma zijn terechtgekomen, omdat ze het webadres verkeerd intikten. Knol is verheugd over deze onbedoelde bezoekers, omdat hierdoor de naamsbekendheid zal groeien. Het bedrijf is naar eigen zeggen ook benaderd door andere partijen om z'n domein te verkopen, naar alle waarschijnlijkheid sluwe kapers die Google te snel af wilden zijn.

In tegenstelling tot Cuil, de onlangs gepresenteerde Google-concurrent, is de Knol-site nog niet bezweken onder de hoge bezoekersaantallen.