Lycos Europe maakte dinsdag een voor internetbedrijven bijna vertrouwde resultaatontwikkeling bekend: een forse omzetstijging die gepaard gaat met een al even forse toename van het verlies. Maar het verlies weegt dit keer duidelijk het zwaarst voor beleggers. Lycos Europe, genoteerd aan de Neuer Markt in Frankfurt, noteerde dinsdagmiddag rond half vier 12,60 procent lager op 10,75 euro. Eerder op de dag werd zelfs een min van twintig procent genoteerd. De joint venture van Lycos en Bertelsmann zag het verlies het afgelopen kwartaal met een factor elf toenemen van 4,7 miljoen euro tot 52 miljoen euro. Over het gehele jaar steeg het verlies van 8,7 miljoen euro tot 99,7 miljoen euro. Stijgende marketinguitgaven vormen de reden voor het hoog uitgevallen verlies. Het afgelopen jaar besteedde Lycos Europe 112,8 miljoen euro aan de promotie van haar activiteiten. Een jaar eerder was dat nog 9,1 miljoen euro. De omzet nam het afgelopen kwartaal toe van 3,1 tot 15,7 miljoen euro. Over het gehele boekjaar bedroeg de omzet 40,2 miljoen, tegen 10,8 miljoen euro een jaar eerder. Lycos is een van de vijf best bezochte netwerken in Europa. Het Amerikaanse moederbedrijf sloot enkele weken geleden voor het eerst een boekjaar met winst af.