De koers van TomTom kelderde vanochtend op de Amsterdamse beurs met veertien procent na bekendmaking van kwartaal- en jaarcijfers van het bedrijf, meldt de financiële nieuwsdienst Betten.

De fabrikant van navigatiesystemen behaalde het vorig jaar een omzet van ruim 1,7 miljard euro, een stijging van 27 procent ten opzichte van 2006. TomTom boekte over 2007 ook een record nettowinst van 317 miljoen euro. Dat is 43 procent meer dan in 2006.

Prijzen en marges dalen

Het bedrijf verkocht vorig jaar bijna tien miljoen producten, een verdubbeling ten opzichte van 2006. In 2008 verwacht TomTom circa 15 miljoen navigatieapparaten te verkopen. De totale omzet zal voor 2008 naar verwachting uitkomen op ruim twee miljard euro.

De gemiddelde verkoopprijs van een TomTom apparaat daalt echter snel, en dat zet de winstmarges onder druk. Binnen één kwartaal daalde de gemiddelde prijs van 184 euro (Q3) naar 141 euro (Q4). Dit komt slechts gedeeltelijk door de toegenomen verkoop van het instapmodel TomTom ONE. De bruto marges daalden in diezelfde periode van 49 naar 42 procent.

Garmin doet het beter

Vooral in de nog steeds snel groeiende Amerikaanse markt moet TomTom nog steeds de tweede viool spelen naast Garmin, dat de markt aanvoert met een marktaandeel van 37 procent. TomTom had eind 2007 een marktaandeel van 27 procent in de VS, volgens marktonderzoeksbureau NPD Group.

Garmin presenteerde woensdag indrukwekkende kwartaal- en jaarcijfers. De aartsrivaal van TomTom haalde over 2007 een omzet van 3,18 miljard dollar, bijna 80 procent meer dan in 2006. de winst kwam uit op 855 miljoen dollar, ruim 66 procent hoger dan in het jaar ervoor.

Overigens moest ook Garmin het op de beurs ontgelden, het aandeel daalde gistermiddag op de Nasdaq met ruim zeven procent. De reden voor de koersval is dezelfde als voor TomTom: dalende verkoopprijzen en winstmarges.

Analist optimistisch

Financieel analist Felix Oberdorfer van Fortis is toch gematigd optimistisch over de vooruitzichten van TomTom. Hij ziet 'ruimte voor TomTom om de nu uitgesproken verwachtingen te overtreffen gedurende het jaar'.

Oberdorfer verwacht veel van de diversificatie van het bedrijf, onder meer door het verder uitrollen van het abonnementsmodel van TomTom HD. "Ik verwacht dat TomTom veel meer producten op de markt zal brengen in 2008 met soortgelijke functionaliteit, wat de gemiddelde verkoopprijs inderdaad ten goede zal komen. De verwachtingen zijn nu nog beperkt aangezien dit systeem alleen in Nederland te koop is. Tegen het einde van het jaar moet het systeem ook operationeel zijn in Duitsland, Engeland en Frankrijk en daarmee meer dan 50 procent van TomTom's markten beslaan", aldus Oberdorfer in een e-mailreactie aan Webwereld.

In de voorgenomen overname van kaartenmaker Tele Atlas ziet Oberdorfer 'een belangrijk groeiplatform' voor TomTom om aanpalende markten aan te boren. "Op lange termijn is deze diversificatie zeer belangrijk om het groeitempo te blijven behouden."