Gisteravond kwam TomTom met een verklaring dat de omzet nog lager uit zal vallen dan gedacht. Eerder waren de verwachtingen al naar beneden toe bijgesteld, maar de markt voor TomTom implodeert momenteel.

Markt krimpt hard

Het bedrijf voorspelt nu dat de Amerikaanse markt voor navigatieapparatuur dit jaar krimpt met maar liefst 30 procent. In Europa krimpt de markt met 10 procent. Verder blijkt dat consumenten, als ze al een los device kopen, steeds vaker kiezen voor goedkopere apparaten van TomToms concurrenten.

De beurs reageerde vanochtend resoluut, de koers kelderde met ruim een kwart. Sinds 2008 is de waarde van TomTom al gedecimeerd, maar de gifbeker is nog niet leeg.

Reddingsboei bij automakers

Vorige week was TomTom-ceo Harold Goddijn nog hoopvol op een ommezwaai. Het bedrijf tracht zichzelf opnieuw uit te vinden en richt zich daarbij primair op autofabrikanten, vertelde Goddijn in een interview met Webwereld.

"Daar ligt een enorm braakliggend terrein. Allereerst omdat wij nog een relatief bescheiden marktaandeel hebben in dat segment, maar ook omdat het segment zelf nog snel gaat groeien, verwachten wij." Daarom wil Goddijn een sterke positie opbouwen in die markt. "Nadeel van die business is dat het lang duurt. Het is een business van lange looptijden."

Door deals te sluiten met de auto-industrie wil TomTom niet zozeer vooraf ingebouwd worden in auto's. Het bedrijf wil vooral graag het aantal licenties van kaartenmateriaal verhogen. Op dit moment heeft TomTom 40 procent marktaandeel. Daarnaast wordt er ingezet op dynamische content zoals verkeers-, weers- en file-informatie, die wordt vaak gekoppeld aan de kaart- en route-informatie.

Overnameprooi

De vraag is of de nieuwe strategie niet te laat komt, nu de markt voor losse navigatieapparaten sneller instort dan gedacht. Analisten speculeren al dat TomTom met zijn huidige lage beurswaarde een aantrekkelijke overnameprooi wordt.