Navigatiebouwer TomTom doet goede zaken in de Verenigde Staten. Dat verklaarde althans ceo Harold Goddijn tegenover Bloomberg. "We hebben onze positie op de Amerikaanse markt aanzienlijk verbeterd", aldus Goddijn over het derde kwartaal van 2007. "Nu in het vierde kwartaal zijn er aanwijzingen dat we het daar weer goed doen."

Goddijn verklaarde verder dat TomTom goede zaken deed op de dag na Thanksgiving, traditioneel de start van de verkoopdrukte in aanloop naar de feestdagen. Hoewel de ceo van TomTom geen cijfers noemde, leidde de uitspraken woensdagochtend tot een koersstijging van 2,24 procent, zo meldt RTLZ.

De uitspraken van Goddijn zijn opmerkelijk, omdat TomTom de afgelopen weken juist moeite leek te hebben om het Amerikaanse marketingoffensief van Garmin bij te benen. In het koopweekend na Thanksgiving raakte in éénderde van de Amerikaanse elektronicawinkels de hele collectie Garmins uitverkocht. Kortingen op de Garmin-apparaten liepen op tot 100 dollar en een keten als Wal-Mart stuntte eind november met negen gps-apparaten, waarvan er acht uit de stal van Garmin kwamen.

Slecht voorteken

Eind november noemde Z24 de cijfers van TomTom over het derde kwartaal juist nog 'een slecht voorteken', omdat de omzet van het Nederlandse bedrijf sterk was gedaald ten opzichte van het tweede kwartaal, waar Garmin nauwelijks een daling liet zien.

TomTom is wereldwijd marktleider op het gebied van navigatieapparatuur, maar staat in de VS nog in de schaduw van concurrent Garmin, dat zich eerder dit jaar ook al mengde in de overnamestrijd rondom TeleAtlas. TomTom won de strijd om de Belgisch-Nederlandse kaartenmaker met een bod van 2,9 miljard euro.