Het onafhankelijk onderzoek is gedaan door twee statistici van de Robert H. Smith School of Business van de universiteit van Maryland, zo meldt persbureau Reuters.

Besparing

Volgens hun cijfers zouden kopers op eBay in 2003 gezamenlijk 7 miljard minder hebben uitgegeven dan zij bereid waren te doen. Dat is ongeveer 30 procent van de 24 miljard die in dat jaar totaal via het veilinghuis verkocht werd. In 2004 was de besparing 8,4 miljard. Deze lijn doortrekkend, zou er in 2007 voor 19 miljard zijn bespaard, aldus Wolfgang Jank, een van de onderzoekers.

'Consumenten surplus'

Met de studie willen de onderzoekers nieuw licht schijnen op het economische begrip 'consumenten surplus': het verschil tussen wat de consument bereid zou zijn te besteden en wat hij uiteindelijk heeft uitgegeven. In de fysieke wereld is dit moeilijk te meten, maar de data van e-commercesites als eBay kan een ware goudmijn zijn voor onderzoekers die zulke theorie├źn willen testen.

Cniper.com

Bij deze studie komt het 'consumenten surplus' overeen met het verschil tussen het winnende bod en wat de koper uiteindelijk kwijt is op eBay. Het onderzoeksmateriaal is afkomstig van ruim 4.500 Amerikaanse en Europese veilingen in 2003.

Aangezien eBay niet bekendmaakt wat de hoogste biedingen zijn, haalden de onderzoekers hun data van Cniper.com. Op deze site kunnen consumenten automatisch bieden in de laatste veilingminuten, zodat zij producten tegen de laagste prijs krijgen.

Verkopers

De onderzoeksresultaten tonen aan hoe precair de positie van eBay is. De veilingsite moet immers zowel kopers als van verkopers te vriend houden. De cijfers lijken uit te wijzen dat verkopers jaarlijks miljarden dollars mislopen, omdat zij een hogere prijs hadden kunnen krijgen.

Op de jaarlijkse bijeenkomst voor verkopers, later deze week in Washington, zal eBay waarschijnlijk bekendmaken hoe de veiling aantrekkelijker kan worden gemaakt voor deze groep. Tegelijkertijd moet het voor consumenten eenvoudiger worden om te vinden waarnaar zij op zoek zijn.