Roos: "Als duiker vind ik persoonlijk alles leuk op het gebied van duiken, dus een CD-ROM als deze is zeker welkom. Nu ken ik het blad Duiken en met die wetenschap heb ik deze CD-ROM bekeken. Het hoofdmenu bestaat uit verschillende duikbestemmingen enerzijds en praktische informatie anderzijds. Bij de praktische informatie is er de mogelijkheid om te kiezen voor onderwerpen als 'Duikshops in Nederland', 'Publicaties van het blad Duiken' en 'Duiken op Internet'. Bijna alles wat ik hier aantref heb ik al eens in het blad gelezen. Bij 'Duiken op Internet' start mijn browser vanzelf op en krijg ik een site te zien waar ik mij kan aanmelden om op de hoogte te worden gehouden van HobbyPlaza. "HobbyPlaza is een onafhankelijk, elektronisch informatie- en communicatieplatform voor hobby's en vrijetijdsbesteding, gebruikmakende van het World Wide Web en e-mail" staat er te lezen. Maar de site is nog stevig in aanbouw en je kunt je er alleen nog maar aanmelden voor een nieuwsbrief. Dat voegt dus weinig toe aan de CD-ROM, vooral omdat er geen specifieke aandacht voor het duiken is, maar meer hobby in algemene zin. Op zich leuk dat er aandacht besteed wordt aan het Internet, maar geef dan links naar duiksites! Per slot van rekening heeft iemand die geïnteresseerd is in duiken deze CD-ROM gekocht en die wil, alles weten over duiken, nieuwe ontwikkelingen en wat er zoal te beleven valt. Ik koers op de CD-ROM naar de verschillende duikbestemmingen. Per bestemming (Belize, Jamaica, Griekenland, Zuid-Afrika, Schotland en Maleisië) wordt er aandacht besteed aan het land, verschillende duikbestemmingen in het land, de reis die de makers hebben gemaakt, biologie ter plekke, reisinformatie met o.a. praktische reistips en tips waar je meer informatie kunt vinden (boeken, gidsen, websites, films, etc.). Ik klik naar de eerste duikbestemming Belize en merk dat, hoe verder ik in het onderwerp kom, ik mijn oriëntatie helemaal kwijtraak. De navigatie door dit onderdeel is niet helemaal duidelijk en het enige wat ik kan doen is óf met de terugknop alles terugklikken (computer houdt bij waar je geweest bent) óf een terugkeer naar het hoofdmenu. Dat is erg jammer. Er mankeert meer aan `De Beste Duiklocaties': de Internetsites, die je kunt vinden in de algemene infomatie, kun je niet bezoeken door dubbel te klikken. Je kan ook niet de URL selecteren om hem daarna in je browser te plakken. Je moet het adres eerst opschrijven op een stuk papier en dan kun je dit intikken als je gaat surfen. Dat zou je niet verwachten op een interactieve CD-ROM. Op zich zijn de foto's en videobeelden wel mooi, maar door de gebrekkige navigatie krijg je niet alles onder ogen. Wel is er op de CD-ROM een zoekmogelijkheid ingebouwd. Dat kan een uitkomst zijn. Het plakboek heb ik even bekeken, maar weet niet goed hoe dit werkt. Onder 'Help' kun je wel uitleg krijgen over hoe je met deze CD-ROM om moet gaan. `De Beste Duiklocaties' is een leuk idee, maar niet goed uitgewerkt. Duiken is een populaire sport geworden en steeds meer mensen begeven zich onder water. In dat opzicht helpt het schijfje de nieuwsgierigheid van de (beginnende) duiker te prikkelen. Ondanks de tekortkomingen ben ik toch wel benieuwd naar deel 2. Afgezet tegen `Duiken' op papier is het blad toch wel iets praktischer. Om even een adresje op te zoeken start je niet zomaar eerst je computer op om vervolgens de weg kwijt te raken in de onderwerpen. Ik pak dan net zo lief het tijdschrift, waarin alle adressen bij elkaar staan." `De beste duiklocaties van de wereld' is een coproductie van VipMedia en Raster en uitgegeven op het Golden Label van EPP. De schijf kost 19,95 gulden en kan worden afgespeeld op machines met Windows of het MacOS. Voor beide systemen vraagt de CD-ROM minimaal 16 MB geheugen, 10 MB vrije ruimte op de harddisk, duizenden kleuren en QuickTime (voor Windows). ------------------------------------------------------------------------------------------- In 1eBlik houdt WebWereld nieuwe software, hardware en boeken voor een eerste oordeel tegen het licht.