Dit blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal van KPN. Het telecombedrijf ziet een duidelijke trend waarbij consumenten steeds vaker overstappen op bellen via internet en via de mobiel, in plaats van de vaste telefoon. De omzet van de vaste divisie is hierdoor in een jaar tijd met 2,3 procent gedaald tot 1,68 miljard.

De omzet van de mobiele divisie van KPN steeg juist met 14,7 procent. Dit is mede veroorzaakt doordat Telfort voor het eerst in de cijfers is meegeconsolideerd en doordat er nieuwe merken zijn geïntroduceerd zoals Simyo.

KPN zegt dat 60 procent van zijn internetabonnees inmiddels een breedbandverbinding heeft. Dit is 4 procent meer dan in het vorige kwartaal. Het marktaandeel binnen de consumentenmarkt wordt nu geschat op 37,9 procent.

In het eerste kwartaal heeft KPN de totaalomzet zien stijgen met 112 miljoen euro (oftewel 3,9 procent) tot 3 miljard euro ten opzichte van het jaar daarvoor. De winst steeg van 273 miljoen tot 384 miljoen euro. De winst per aandeel is gegroeid van 0,12 euro vorig jaar tot 0,19 euro in het afgelopen kwartaal.