Grootste probleem voor KPN – dat via zijn dochter Base in België i-modediensten levert – is dat de Belgische wet telecombedrijven verbiedt gratis telefoons weg te geven. "Dat werpt een hoge drempel op", bevestigt Steve Hufton, woordvoerder bij KPN. "Soms heb je gewoon een impuls nodig om iets succesvol te maken. In Nederland gebeurde dit door dure telefoontoestellen gratis weg te geven. In België mag dit dus niet." KPN heeft vanaf de introductie van i-mode vastgehouden aan zijn streefgetal van een miljoen i-modegebruikers in Nederland, België en Duitsland. De verkopen vielen echter erg tegen. Halverwege vorig jaar gaf het bedrijf voor het eerst toe dat de verkoop van i-mode achterbleef bij de verwachtingen. In februari dit jaar maakte KPN bekend dan toch de magische grens van een miljoen i-modeklanten te hebben bereikt. België heeft hier echter nauwelijks aan bijgedragen, zo bleek eerder al uit de kwartaalcijfers van het telecombedrijf. Eind vorig jaar - iets meer dan een jaar na de introductie van de mobiele datadiensten - had Base 25.000 i-modeklanten. "Dat zal nu niet ineens aanzienlijk hoger liggen", aldus Hufton.

Kritiek

Critici trekken de cijfers over het aantal i-modegebruikers echter in twijfel. Dit omdat de telco niet inzichtelijk maakt hoeveel actieve abonnees de dienst nu werkelijk heeft. Verder lijkt KPN het aantal i-modeklanten af te meten aan het aantal verkochte i-modetoestellen. In het verleden is KPN hierover ook al bekritiseerd. Onder meer nadat eind 2002 bekend werd dat KPN 20.000 i-modetoestellen met fikse kortingen aan het Rabobank-personeel had weggegeven.