De bewuste afdeling, KPN's Application Management Consultancy (KPN AMC), telt 120 werknemers. Zij komen door de overeenkomst in dienst van de automatiseerder. Vooralsnog bevindt de outsourcingsdeal zich nog in de eerste fase. Eind dit jaar verwachten de twee bedrijven een definitief akkoord te hebben bereikt. KPN AMC, met kantoren in Den Haag en Heerlen, heeft een jaarlijkse operationele omzet van vijftien tot twintig miljoen euro per jaar en verzorgt het functioneel en technisch applicatiebeheer voor zakelijke klanten. Naast het beheer van deze Oracle- en SAP-applicaties is dit bedrijfsonderdeel tevens verantwoordelijk voor Stafware en diverse webapplicaties.

Kerntaken

Het telecombedrijf zet met deze uitbesteding een nieuwe stap in zijn plan om zich alleen nog te richten op zijn kerntaken. Eind vorige week maakte KPN nog bekend de Zoetermeerse dienstverlener SNT te willen inlijven. KPN heeft in het verleden grote delen van zijn klantenbeheer uitbesteed aan SNT. Dit wil KPN, samen met de conference call-afdeling en telefonische informatiediensten, opnieuw bundelen met zijn eigen activiteiten. Activiteiten die niet tot de kerntaken horen, zoals callcenterdiensten en marktonderzoek, zullen in de loop der tijd – net als KPN AMC - worden afgestoten.