KPN heeft een speciale pagina ingericht voor klanten die zich gedupeerd voelen omdat er is overgestapt van betalen per seconde naar betalen per minuut. Sinds kort voert KPN die regeling door bij nieuwe abonnementen. Na een stortvloed aan klachten en druk van het tv-programma Kassa draait KPN deze nieuwe koers gedeeltelijk terug. Wie zich verkeerd voelt ingelicht kan voorlopig terug naar afrekenen per seconde, dit geldt ook voor Hi-klanten.

Dit betekent niet dat het einde van afrekenen per minuut alweer in zicht is. KPN blijft bij nieuwe abonnementen gewoon per minuut afrekenen, maar gaat alternatieven bieden. Klanten kunnen in de toekomst kiezen voor alternatieve abonnementen waarbij afrekenen per seconde nog wel mogelijk is.

Telfort en Vodafone

Bij KPN-dochter Telfort is er geen sprake van een vergelijkbare regeling. De operator voerde afrekenen per minuut al in 2008 door en klanten hebben volgens KPN uitgebreid de mogelijkheid gehad om hun contract op te zeggen. Ontevreden Telfort-klanten kunnen klagen bij de klantenservice.

"Vodafone blijft bij de bestaande aanbiedingen gesprekken per minuut afrekenen in plaats van per seconde", meldt het bedrijf (pdf) in een verklaring aan Kassa. Ook Vodafone werkt aan een alternatief abonnement waarbij per seconde wordt afgerekend. "Het zal echter nog wel enige maanden duren voordat dit beschikbaar komt omdat we dit zoals gebruikelijk is ook willen testen in de markt."