Terwijl steeds meer gratis internetproviders overstappen op betaalde abonnementen, heeft KPN hier een variant op bedacht. Het telecombedrijf biedt met DirectInternet de mogelijkheid om via een 06760-nummer in te bellen. Er is geen sprake van een abonnement en dus krijgt de gebruiker geen e-mailadres. Ook is er geen ruimte voor een eigen homepage.

Het inbellen via DirectInternet geeft tijdens de piekuren (8.00-19.00 uur) twintig procent korting op het gewone tarief. In de dal- en nachturen en in het weekend is de korting tien procent. Per inbelsessie wordt een extra starttarief gerekend van 3,50 eurocent.

DirectInternet werkt niet met aansluitingen waarbij nummerweergave is geblokkeerd omdat het inbellen niet werkt met een inlognaam en een wachtwoord, maar omdat de centrale het telefoonnummer herkent.

Met dit alternatief gaat KPN de concurrentie aan met veel providers, ook die (deels) eigendom zijn van KPN Telecom zelf zoals Planet Internet, XS4ALL en Het Net, zo schrijft Planet Multimedia. Naast DirectInternet voor internetgebruikers met een modem, zou KPN Telecom ook een Direct-alternatief ontwikkelen voor ADSL.