Triple play – de combinatie van telefoon, internet en televisie – is alweer enige jaren het toverwoord bij KPN. En daarom blijft de telecomaanbieder azen op een sterke positie op de tv-markt.

KPN voert daarbij een driesporenbeleid. Het bedrijf probeert – tot nu toe zonder al te veel succes – toegang te krijgen tot de kabel. Bovendien heeft KPN een belang in Digitenne, dat digitale televisie via de ether uitzendt. Tot slot wil KPN tv gaan aanbieden via adsl2+ (IPTV).

KPN wil zijn belang in Digitenne graag uitbreiden. Het telecombedrijf probeert dat te bewerkstelligen door een overname van zenderparkbeheerder Nozema, dat 40 procent van de aandelen Digitenne in handen heeft – evenveel als KPN op dit moment.

Het telecombedrijf heeft goede hoop dat het Nozema mag inlijven. De Staat werkt op dit moment aan een veiling van de zenderparkbeheerder. "De veiling van Nozema wordt een openbaar proces. We zullen zien wie het krijgt", aldus bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van KPN dinsdagmorgen bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

De consumenten en omroepen zullen ervan profiteren als KPN Nozema mag overnemen, meent Scheepbouwer. "Voor de uitrol van Digitenne is het van belang dat er één sterke aandeelhouder is."

IPTV

Met het uitzenden van tv via adsl2+ start KPN in september een beperkte test. Honderd KPN-medewerkers en -relaties zullen IPTV uitproberen. Eind dit jaar wil KPN televisie via adsl2+ commercieel gaan aanbieden.

Hoeveel consumenten moeten betalen voor IPTV en naar welke zenders ze straks kunnen kijken, wil KPN nog niet zeggen. Scheepbouwer verklaarde dinsdagochtend dat KPN 'vijftig tot honderd kanalen' wil aanbieden.

Het gaat daarbij om basiskanalen, maar ook om zenders die zich richten op kleine doelgroepen. "In de toekomst zal IPTV een belangrijke concurrent van het bestaande aanbod worden", denkt Scheepbouwer.

"IPTV biedt veel meer mogelijkheden", stelt Scheepbouwer. Zo zal het bij televisie via adsl2+ eenvoudig worden om gemiste programma's alsnog te bekijken. Ook het bestellen van films zal een stuk makkelijker worden.

Voor IPTV moeten consumenten wel gebruik kunnen maken van adsl2+. KPN verwacht dat eind dit jaar een kleine 60 procent van de Nederlandse huishoudens de mogelijkheid zal hebben om adsl2+ te nemen.

KPN TV

Voor KPN TV - Digitenne onder de merknaam van KPN - heeft het telecombedrijf inmiddels 70.000 klanten. In het tweede kwartaal kwamen er 24.000 nieuwe abonnees bij.