Iedere keer moeten werknemers van KPN Mobile op feestjes weer uitleggen dat de harde doelstelling van één miljoen i-modeklanten aan het einde van dit jaar in Nederland, Duitsland en België géén utopie is. KPN gaat dat getal naar eigen zeggen halen. In dat geval zullen er zo'n 700.000 klanten moeten bijkomen.

Analisten mogen dan hun twijfels hebben over de streefgetallen, bij de presentatie van i-mode versie 2.0 woensdag in Den Haag kijkt het telecomconcern vol vertrouwen naar de toekomst. We hebben geleerd van onze fouten, zo is de tendens. Want KPN Mobile geeft onomwonden toe dat er fouten zijn gemaakt bij de lancering van de uit Japan overgewaaide dienst.

Zo was er bij aanvang slechts één toestel beschikbaar: de NEC n21i. En deze had nog batterijproblemen ook. Inmiddels heeft de klant de keus uit vijf toestellen, inclusief de nieuwe Nokia 3650 met mms en Java. Binnenkort komt daar nog de Siemens S55 bij. Ook daarna zullen regelmatig nieuwe toestellen voor i-mode in de winkels liggen.

Verder is KPN naar eigen zeggen te laat met een cameramobieltje zoals de Nokia 3650 gekomen. Marketingdirecteur Ludolf Rasterhoff: "Het is gebleken dat mobiele internetdiensten lastig te verkopen zijn. Een camera maakt het eenvoudiger de relevantie aan te tonen." Tot overmaat van ramp bleken verkopers onvoldoende ervaren met het verkopen van datadiensten.

Nieuwe diensten

Deze week is KPN met een aantal nieuwe diensten gekomen. Naast mms en camera zijn dat onder meer Java-toepassingen (zoals actueel Tour de France-nieuws en spelletjes) en videodiensten zoals het NOS-Journaal.

Daarnaast richt KPN zich nu ook op de zakelijke markt. Toepassingen als Office Mode, waarbij de klant toegang heeft tot bijvoorbeeld zijn zakelijke mail en kalender, moeten daarbij helpen. Ook breidt de telco de mogelijkheden van mobiel bankieren uit, onder meer met beveiligde verbindingen. Deze zomer tot slot komt KPN met een prepaid-variant van i-mode.

Dit alles is voldoende reden om de één miljoen gebruikers te halen, zo zegt Rasterhoff. KPN heeft op dit moment in totaal zo'n vijf miljoen mobiele klanten in Nederland. Hiervan hebben drie miljoen klanten een prepaid-abonnement en 1,2 een zakelijk abonnement. De rest - 800.000 - is de postpaid-consumentenmarkt.

"Tot nu toe hebben we ons alleen op dat deel gericht", aldus Rasterhoff. Voor de iets verdere toekomst denkt KPN Mobile aan toepassingen als videotelefonie. Hiervoor zal echter een umts-netwerk nodig zijn.

KPN zal in de tweede helft van dit jaar een pilot voor umts starten, waarna de commerciële introductie in 2004 moet volgen.

<i><b><FONT COLOR="#CC0033">Update</FONT>, 12:10 uur:</b> Foutieve informatie over Vodafone Live verwijderd. Eerder werd gesteld dat Vodafone Live in zeven landen 128.000 abonnees zou hebben. Dit zijn er echter zeker anderhalf miljoen in elf landen.</i>