KPN heeft mogelijk de wet netneutraliteit geschonden door de Nederlandse VoIP-provider RingCredible te blokkeren op haar netwerken. Volgens Hans Osnabrugge, ceo van RingCredible, heeft KPN dit bewust gedaan en overweegt hij een schadeclaim, meldt de Telegraaf.

Blokkade op 3G én Wifi hotspots

RingCredible werkte twee maanden lang niet op zowel het 3G-netwerk als publieke hotspots van KPN. Osnabrugge trok eind maart aan de bel bij OPTA (tegenwoordig ACM). Volgens KPN gaat het om een onbedoeld effect vanwege verbeteringen in de NAT-routering die het concern doorvoerde. “Daar kon RingCredible blijkbaar niet mee omgaan”, verklaart een woordvoerder van KPN. “We hebben uiteindelijk samen een oplossing gevonden.”

Osnabrugge vindt het belachelijk dat het twee maanden moet duren voordat KPN het probleem had opgelost. Daarnaast blijkt uit tests dat rond dezelfde tijd RingCredible niet meer werkte via WiFi-hotspots van KPN. Osnabrugge testte dit op KPN hotspots op Schiphol en bij de Van der Valk-keten, vertelt hij tegenover Webwereld. “Waarschijnlijk hebben ze poort 5060 (voor het voip-protocol SIP) dichtgezet op de router of de firewall.”

De woordvoerder van KPN zegt niet bekend te zijn met de wifi-blokkade, maar uit correspondentie tussen de bedrijven blijkt dat KPN op 6 mei aan RingCredible meldt dat het probleem op alle locaties van hotspots is opgelost. Nederland heeft als enige Europese land verplichte netneutraliteit, die het blokkeren van internetdiensten en protocollen verbiedt.

ACM zet druk en onderzoekt

RingCredible is een startup uit Breukelen die goedkoop VoIP-bellen aanbiedt, zo’n 70 procent goedkoper dan Skype. De dienst is vergelijkbaar met Voipbuster. RingCredible groeit hard en heeft naar eigen zeggen al bijna een half miljoen gebruikers, vooral in Nederland en Canada.

Toezichthouder ACM bevestigt de affaire. "Het klopt dat Ringcredible naar ACM is gestapt met de klacht dat hun app niet (meer) te gebruiken was via het 3G/4G netwerk van KPN. Wij hebben actie ondernomen richting KPN om er voor te zorgen dat de app zo snel mogelijk weer beschikbaar kwam voor deze klanten van KPN. Nu zullen we gaan kijken wat de oorzaak is geweest en hoe dit soort incidenten kunnen worden voorkomen", aldus de woordvoerster van ACM.