Het telecombedrijf verwacht de grens van een miljoen gebruikers in Nederland, België en Duitsland nu in februari te passeren. Dit heeft KPN vrijdag bekendgemaakt.

KPN heeft vanaf de introductie vastgehouden aan het streefgetal van een miljoen i-modeklanten aan het eind van 2003. In mei gaf het telecombedrijf voor het eerst toe dat de animo voor i-mode achterbleef bij de verwachtingen.

Het aantal i-modegebruikers in Nederland, Duitsland en België steeg in het eerste kwartaal van vorig jaar met 49.000 abonnees naar 285.000. Aan het eind van het derde kwartaal stond de teller op 541.000 i-modegebruikers.

Ondanks de tegenvallende verkopen, bleef het bedrijf in i-mode geloven. "Ik heb vertrouwen dat het gaat lukken. Anders zou ik het niet zeggen", zo verklaarde KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer destijds.

Nu, driekwart jaar later, is Scheepbouwer nog altijd optimistisch. "Als je als eerste in Europa een geheel nieuw product introduceert op het gebied van mobiele datadiensten en daar in ongeveer twee jaar tijd een miljoen klanten weet te halen, dan had ik daar op voorhand voor getekend."

Specifieke cijfers voor de Nederlandse markt wil KPN nog niet geven. Deze worden eind februari bij de presentatie van de nieuwe kwartaalcijfers bekendgemaakt.