KPN heeft vanaf de introductie vastgehouden aan het streefgetal van een miljoen i-modeklanten aan het eind van 2003. In mei vorig jaar gaf het telecombedrijf echter voor het eerst toe dat de animo voor i-mode achterbleef bij de verwachtingen. Hierdoor werd het magische getal dus niet binnen de verwachte tijd gehaald. Eind januari maakte KPN bekend de grens van een miljoen gebruikers in Nederland, België en Duitsland in februari te passeren. Het aantal i-modegebruikers in Nederland, Duitsland en België steeg in het eerste kwartaal van vorig jaar met 49.000 abonnees naar 285.000. Aan het eind van het derde kwartaal stond de teller op 541.000 i-modegebruikers.

Kritiek

Critici trekken de cijfers van KPN echter in twijfel. Dit omdat de telco niet inzichtelijk maakt hoeveel actieve gebruikers de dienst nu werkelijk heeft. Verder lijkt KPN het aantal i-modeklanten af te meten aan het aantal verkochte i-modetoestellen. In het verleden is KPN hierover ook al bekritiseerd. Onder meer nadat eind 2002 bekend werd dat KPN 20.000 i-modetoestellen met fikse kortingen aan het Rabobank-personeel had weten te slijten. Overigens hebben de Rabobank en KPN onlangs weer een soortgelijke deal gesloten. Klanten die mobiel willen bankieren, krijgen van KPN een gratis i-modetoestel en extra belbundels. Bovendien betaalt de telco het abonnementsgeld van Rabo Mobielbankieren voor het eerste jaar terug.