Eind juni had KPN 1.057.000 adsl-gebruikers. Dat is ruim tweemaal zoveel als aan het eind van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. KPN heeft nu volgens eigen zeggen een marktaandeel van 42 procent op de breedbandmarkt voor consumenten. In het tweede kwartaal kreeg KPN er 144.000 adsl-klanten bij, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van KPN. "Breedband groeit als kool", stelde KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer tevreden vast bij de presentatie van de cijfers. De KPN-internetaanbieders (Planet Internet, Het Net en XS4ALL) kregen er 73.000 nieuwe adsl-abonnees bij. Het aantal gebruikers van Direct ADSL steeg naar 37.000. Eind maart waren er nog 15.000 gebruikers van deze dienst. Het aantal klanten van de KPN-providers steeg licht. XS4ALL schreef in het tweede kwartaal de meeste nieuwe abonnees bij: 11.000. Planet Internet en Het Net kregen er respectievelijk 2.000 en 5.000 abonnees bij.

Nettowinst

KPN boekte in het tweede kwartaal een nettowinst van 369 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de winst van het telecombedrijf 183 miljoen euro. De omzet daalde licht naar 2,93 miljard euro (vorig jaar 2,96 miljard euro). KPN schrijft de winststijging toe aan een combinatie van lagere bedrijfslasten, lagere rentelasten en lagere belastinglasten. "Met name onze internationale mobiele activiteiten blijven sterk groeien en tonen tegelijkertijd betere marges", zegt bestuursvoorzitter Scheepbouwer in een verklaring. Update, 11:20 uur: Informatie toegevoegd. In een eerdere versie van dit artikel stond dat de omzet van KPN licht was gestegen. Er was echter sprake van een lichte daling.