Daarmee heeft KPN naar eigen zeggen een marktaandeel van bijna 44 procent op de breedbandmarkt. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die KPN dinsdag bekendmaakte. In juni 2004 stond de teller nog op 1,1 miljoen klanten.

Van de 1,6 adsl-gebruikers zijn er 1,1 miljoen abonnee van een KPN-provider (bijvoorbeeld Planet Internet of XS4ALL). In deze cijfers zijn nog niet de ongeveer 60.000 abonnees opgenomen die KPN heeft overgenomen van internetaanbieder Tiscali.

Nettowinst

De nettowinst van KPN daalde naar 239 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de winst nog 398 miljoen euro. De omzet steeg naar 2,95 miljard euro. In het tweede kwartaal van 2004 was dat 2,91 miljard euro.

Het resultaat na belastingen is volgens KPN beïnvloed door hogere afschrijvingen en hogere belastingen. Een wijziging in de Belgische belastingwet kost het telecombedrijf naar eigen zeggen 60 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer zegt de tweede helft van 2005 'met een toegenomen vertrouwen' tegemoet te zien.