Met de slogan 'Overal veilig inloggen op je vertrouwde werkplekomgeving' introduceert KPN vandaag haar nieuwe zakelijke dienst Werkplek Online. Deze 'desktop op afstand' neemt de 'zorg' van het beheer en onderhoud van werkplekken uit handen, zodat ondernemers zich meer kunnen richten op hun kernactiviteiten', zo stelt Eelco Blok, lid Raad van Bestuur van KPN.

Werkplek vanaf 99 euro per maand

Werkplek Online bestaat uit internettoegang, e-mail en een softwarepakket naar keuze, gehost in KPN's eigen 'superveilige' Cybercenters. De basismodule bevat Microsoft Excel, Word, PowerPoint, Outlook, Internet Explorer en Adobe Acrobat Reader.

Dit is met een muisklik uit te breiden met Microsoft Access, PDF Writer en Microsoft Project of andere, bedrijfsspecifieke software, zo meldt het bedrijf. Het basispakket kost 99 euro per maand per gebruiker, inclusief beheer en automatische software-updates.

Welk adsl-abonnement is gebundeld in het Werkplek-basispakket weet KPN niet meteen te melden, 'maar de snelheid is in elk geval voldoende om de diensten probleemloos te draaien', aldus een woorvoerder van het bedrijf.

Werkplek Online richt zich op bedrijven met minimaal 50 werkplekken. Daarmee is de software het meest 'serieuze' pakket in het zakelijke 'Software Online'-portfolio van KPN. KPN concurreert in deze groeimarkt onder meer met Centric, Atos Origin en IBM.

Ook hardware?

Werkplek Online is een uitvloeisel van de overname door KPN van Getronics, dat al langer desktopbeheer aanbood. Daarnaast nam KPN afgelopen februari een meerderheidsbelang in het Groningse ApplicationNet, gespecialiseerd in desktopbeheer via internet. KPN is nu bezig om deze bedrijven en diensten te 'zwaluwstaarten', oftewel integreren, zo meldt de woordvoerder.

Om het pakket helemaal compleet te maken zal KPN in de toekomst wellicht ook nog levering van thin-client computers aan haar desktopdiensten toevoegen. Het concern doet momenteel uitvoerige tests met de computers van thin-clientspecialist RieCom, zo bevestigt de zegsman desgevraagd.