Het aantal overstappers van KPN naar kabelbedrijven heeft het bedrijf grotendeels aan zichzelf te danken doordat het relatief laat kwam met internetdiensten zoals televisie en telefonie. Dat schrijft het ANP. KPN voelt zich oneerlijk behandeld door de Staat omdat het telecombedrijf zich aan meer regels moet houden dan de kabelbedrijven.

Directeur van de kabelbranchevereniging Vecai, Rob van Esch, ageerde eerder in het Financieele Dagblad al tegen het kort geding van KPN in een ingezonden stuk genaamd Groene Krokodillentranen. "Het water staat blijkbaar hoog bij KPN waardoor ze wat moeilijke fratsen moeten gaan uithalen", zegt Van Esch tegenover Webwereld. "Die situatie komt blijkbaar doordat kabelaars een aanbod hebben dat voor consumenten erg aantrekkelijk is. Daarom stappen er duizenden klanten over."

Van een oneerlijke behandeling is geen sprake, zo stelt de advocaat van telecomwaakhond Opta. "Kabelaars moeten bijvoorbeeld een basispakket voor radio en televisie aanbieden. Dat geldt voor KPN niet", zo meldt het ANP.

Stephen Hufton van KPN wil niet in gaan op dat argument. 'Iedereen kijkt maar naar het kleinere plaatje, terwijl je het complete beeld moet zien. Bij elk huishouden komen er twee draadjes naar binnen waarbij één draad te maken heeft met heel veel regulering en het andere draadje niet', aldus Hufton tegenover Webwereld.

Maandag werd al bekend dat KPN een onafhankelijk onderzoek wil door het Centraal Planbureau (CPB) om de concurrentie van kabelbedrijven onder de loep te nemen. Die concurrentie zou volgens KPN oneerlijk zijn, omdat de kabelaars volgens de telecomgigant niet aan dezelfde strenge regelgeving hoeven te voldoen, die door toezichthouder Opta is opgelegd. Zowel de Opta als de Nederlandse Staat vinden een dergelijk onderzoek overbodig.

De uitspraak in het kort geding is dinsdag 25 juli.