KPN beschouwt wlan als een belangrijk onderdeel van zijn breedbandstrategie en maakte begin maart al bekend zich op de markt voor draadloos internet te willen begeven.

Door zich in te kopen bij HubHop beschikt KPN in één klap over de publieke hotspots van de WiFi-aabieder die toegang bieden tot een draadloos netwerk.

De telco hoeft door zich in te kopen bij HubHop het wiel niet opnieuw uit te vinden. "KPN maakt hiermee in één keer de stap van stilstaan naar vooroplopen", aldus Marinus Potman, woordvoerder bij KPN.

HubHop, naar eigen zeggen de grootste provider van publieke wlan-hotspots in Nederland, heeft momenteel 35 hotspots in Nederland, waaronder het Nederlands Congres Centrum in Den Haag en de Beurs van Berlage in Amsterdam.

"KPN is een financieel sterke partner en kan ons helpen bij de stap naar landelijke dekking. Het echte spel begint nu pas", aldus Boris Veldhuijzen van Zanten, directeur van HubHop. "Met het geld van KPN kunnen we op korte termijn fors uitbreiden. We hebben geen rem meer op onze groei."

"WiFi zit in de lift en de behoefte aan hotspots zal alleen maar toenemen. Geld dat binnenkomt zal in eerste instantie worden gebruikt om verder te investeren", licht de directeur toe. Op korte termijn voorziet het bedrijf zelfs zwarte cijfers.

Geschiedenis

HubHop is in mei 2002 opgericht door Boris Veldhuijzen van Zanten, Caspar Wenckebach en Koen Kam. Het concept van draadloos internet bleek aan te slaan. Het bedrijf heeft hierop besloten de hardware voor de inrichting van de benodigde accesspoints zelf te ontwikkelen.

Met de eigen apparatuur kan gecontroleerd toegang tot internet verleend worden op de door HubHop geëxploiteerde hotspots. Deze hap's (HubHop Acces Points) gebruiken door het bedrijf zelf ontwikkelde 'backoffice en billingprogrammatuur'.

Dit maakt draadloze internetdiensten mogelijk via kraskaarten, alle reguliere creditcards, abonnementen en een 0900-betaaldienst.