KPN denkt de komende maanden meer last te krijgen van de economische recessie, hoewel de vandaag gepresenteerde kwartaalcijfers nog redelijke resultaten lieten zien. KPN heeft in de consumentenmarkt nog geen last van de recessie, maar ziet in de zakelijke markt wel al tegenwind. Er komen extra kostenbesparingen en de omzetdoelen voor dit jaar worden losgelaten.

Volgens ceo Ad Scheepbouwer moet KPN nu een keuze maken tussen winstgevendheid en omzet. De focus wordt gelegd op de winst en kasstroom. Over het eerste kwartaal realiseerde KPN nog wel groei, zij het met 0,1 procent mager. De omzet kwam uit op 3,38 miljard euro. Vooral in de consumentenmarkt zegt KPN nog niets te hebben gevoeld van de recessie. Zo neemt de betalingsachterstand van klanten niet toe en is er geen toename van het aantal klanten dat overstapt naar prijsvechters, zegt het bedrijf.

Zakelijke markt zakt in

In de zakelijke markt is de verslechterende economie wel voelbaar, zegt KPN. Zo willen klanten hun contracten heronderhandelen, blijft de orderstroom beneden verwachtingen en hebben de banken de rente verhoogd op de schuld van KPN.

Bij Getronics is het operationele inkomen negatief en zijn er additionele maatregelen genomen om kosten te besparen. Daarbovenop moet er door het hele bedrijf heen een extra 100 miljoen euro worden bespaard, onder meer door contracten met leveranciers te heronderhandelen, projecten in te korten en minder consultants in te huren. De tarieven van freelancers zijn begin dit jaar al met 20 procent verlaagd. Ook wordt er beknibbeld op de kosten voor het aantrekken en behouden van klanten.

Bron: Channelworld.nl