KPN heeft vooraf geen toestemming aan de OPTA gevraagd voor het invoeren van twee kortingsregelingen aan zakelijke gebruikers. KPN heeft deze kortingsregelingen bovendien niet op een correcte manier bekendgemaakt aan andere marktpartijen. Daarmee heeft KPN de telecommunicatiewet overtreden.

Het gaat over kortingen die zijn verstrekt tussen 2004 en 2005. In totaal heeft KPN ruim drie miljoen teveel aan kortingen verstrekt door het aanbieden van twee regelingen, Worldline en WorldlineXL. De praktijken kwamen aan het licht toen een concurrent van KPN in 2005 een klacht indiende.

Volgens de OPTA heeft KPN ten onrechte dubbele kortingen verstrekt aan zakelijke bellers. De telecomwaakhond stelt dat het niet de eerste keer is dat KPN geen transparantie geeft over toegepaste kortingsregelingen. De OPTA voelt zich op die manier belemmerd bij het uitvoeren van zijn taak.

Tot 2006 mocht KPN pas kortingen geven aan klanten als deze door de OPTA waren goedgekeurd. KPN moest hieraan voldoen, omdat het een partij is met 'veel marktmacht', aldus de OPTA. Door de regeling was de OPTA in staat om te bepalen of de kortingen die KPN wilde geven van invloed zouden zijn op de positie van concurrenten in de markt.

De OPTA stelt dat het in dit geval ging om kortingsregelingen die het niet zonder meer zou hebben goedgekeurd.