Een woordvoerder van KPN bevestigt berichtgeving over de storing door het Dagblad van het Noorden. De krant meldt dat mensen in de provincie Groningen, maar ook in de rest van het land, die het internet op willen gaan dat niet voor elkaar krijgen. Omdat er geen melding van de storing wordt gemaakt op de site van KPN weten veel klanten niet wat er aan de hand is. Zij denken dat er iets mis gaat met hun modem of hun abonnement.

Geen ip-adressen

"Er is een probleem met een provisioningserver", legt een zegsman van KPN uit. "Dus die mensen zouden een ip-adres moeten krijgen, en door een fout daar is dat voor deze groep klanten niet goed gebeurd, waardoor zij dus het internet niet op kunnen."

Waarom het meer dan vier dagen duurt om deze mensen een ander ip-adres te bezorgen waardoor het internet wel weer bereikt kan worden, weet de woordvoerder niet. "Dat kan ik je niet zeggen, dat weet ik niet", zegt hij. "Hoe het precies allemaal werkt, gaat mijn pet te boven."

'Beperkte groep'

Wel wijst hij er op dat het "gelukkig om een betrekkelijk beperkte groep gaat". Naar verwachting worden de problemen vandaag opgelost, zegt de woordvoerder tegen Webwereld.

Update 15.25 uur: De storing doet zich niet alleen voor in de provincie Groningen, zoals eerder bekend is geworden. De storing doet zich in heel Nederland voor, wat een Webwereld-lezer heeft gemeld bij de redactie. "Die 1200 man zijn er door het hele land", zegt de KPN-woordvoerder.

Ondanks dat er onder andere in de reacties onder dit artikel en door tipgevers in de redactie-mailbox wordt gesteld dat de storing wordt veroorzaakt door de overgang van van adsl naar vdsl, klopt dit verhaal volgens KPN niet helemaal. "Nee, of althans alleen zijdelings", aldus de zegsman. Het gaat volgens hem over "internetklanten" en daar zitten gewone adsl-abonnees tussen en mensen die zonder internet zitten door hardwareproblemen bij een upgrade (van adsl) naar vdsl. "Maar dat heeft hier niets mee te maken." KPN gaat er nog steeds van uit dat de storing nog vandaag wordt verholpen.