Telfort meegerekend is Simyo het vierde mobiele merk van KPN. Volgens KPN is er nog genoeg ruimte voor nog een merk, zo benadrukt Marco Visser (commercieel directeur KPN Mobiel) tijdens de officiële introductie.

Waar het merk KPN bedoeld is voor de zakelijke en veeleisende gebruiker, Hi voor jongeren en Telfort geldt als prijsstunter, daar staat bij Simyo simpelheid voorop. KPN spiegelt zich hierbij graag aan merken als Aldi, Alex, Easyjet en Tango.

Abonnees - KPN zegt zich te richten op met name dertigplussers die 'no nonsense' hoog in het vaandel hebben staan - kunnen niet in een Simyo-winkel terecht, maar dienen via de site al hun zaken te doen. Volgens Eric-Jan Doorenbosch, verantwoordelijk voor Simyo Nederland, hebben veel mobiele bellers helemaal geen behoefte aan geavanceerde diensten als mms of mobiel internet. "Zij willen gewoon bellen en sms'en."

Simyo kent geen contractvormen of acties met gratis toestellen. Klanten kunnen via de site hun tegoed opwaarderen. Bellen kost 18 cent per minuut, het versturen van een sms'je is 9 cent.

Eerder startte KPN met het Simyo-concept al in Duitsland (vanaf mei) en België (vanaf vorige week). Uitspraken over concrete doelstellingen doet KPN niet. Wel denkt Doorenbosch uit te kunnen gaan van een potentiële doelgroep van enkele miljoenen.