Het telecomconcern eindigt hiermee vóór Iglo en KLM. Dit blijkt althans uit een Europees merkenonderzoek `European Trusted Brands' van Reader's Digest waaraan in totaal 31.000 mensen deelnamen. Op Europees niveau werd Nokia gekozen tot betrouwbaarst merk. Dat de keuze dit jaar weer op KPN viel, mag opvallend heten. Het concern kwam de afgelopen maanden voornamelijk negatief in het nieuws met als hoogtepunt het opstappen van topman Paul Smits en een aangekondigd massaontslag in een poging de gigantische verliezen enigszins te beperken. Ook op consumentenniveau werd er veel geklaagd. Het afschaffen van gratis voice mail en het duurder maken van de adsl-dienst Mxstream hield de gemoederen flink bezig. Maar, zo stelt Reader's Digest, Nederlanders zijn na Italianen het meest merkentrouw. Vandaar de uitverkiezing van KPN tot betrouwbaarst merk. Maar liefst 84 procent van alle respondenten beoordeelde dit bedrijf in de categorie `telecommunicatiebedrijf' als meest betrouwbaar. "Als Nederlanders eenmaal een betrouwbaar merk hebben gekozen, zijn ze niet snel geneigd van deze keuze af te stappen", stellen de onderzoekers. Nokia kreeg ondertussen in alle 18 onderzochte landen de meeste stemmen. In Nederland deden ruim 1600 mensen mee met het onderzoek.