De Reclame Code Commissie (RCC) maakte de uitspraak dinsdag bekend. Bij de aanprijzing van onder meer de HTC Touch op de website Hi.nl lokte KPN jeugdige consumenten met 'gratis' mobiel internet onder de noemer "Inclusief Eindeloos Online". Voor deze dienst moest echter wel degelijk 9,95 euro per maand worden betaald, bovenop het belabonnement.

Dergelijke verkoperssluwheid is in strijd met de artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (pdf), die betrekking heeft op misleidende reclame door onjuiste, onduidelijke of dubbelzinnige informatie, in dit geval over de prijs (lid d). Tevens bezondigt KPN zich aan oneerlijke handelspraktijken (artikel 7) omdat de dubieuze slogan 'het economische gedrag van een vatbare groep - jongeren - wezenlijk verstoort of kan verstoren'.

Hardleers

De misleidende leus was ook geen dommigheidje van een iets te snelle reclamejongen, want KPN heeft, ondanks een strenge 'aanbeveling' van de RCC, de tekst niet verwijderd. De RCC heeft KPN reeds op 23 april verwittigd van de dubieuze reclame- en handelspraktijken, maar de slogan bleef vervolgens nog maanden op Hi.nl staan, bevestigt een woordvoerster van de Nederlandse reclamewaakhond tegenover Webwereld. In juni maakte een klagend forumlid van Fok.nl nog een screenshot van de foute slogan, dit keer in combinatie met de Nokia N95.

Daarom is de Commissie er nu toe overgegaan haar ultieme pressiemiddel toe te passen: openbaarmaking van het besluit. De RCC kan geen verbod uitvaardigen of boetes opleggen. Inmiddels heeft het telecomconcern de misleidende tekst van de website gehaald. KPN kon voor publicatie niet inhoudelijk op de kwestie ingaan.