Dat is het gevolg van een uitspraak die de

Reclame Code Commissie (RCC) heeft gedaan. Een groep ontevreden Mxstream-gebruikers diende vorige maand een klacht bij de RCC in over de in hun ogen misleidende campagne voor de ADSL-dienst van KPN. Deze zogeheten Bende van Dertig is door de commissie in het gelijk gesteld.

KPN prijst in de advertenties haar ADSL-dienst als 'supersnel' en 'klaar voor de toekomst'. Bovendien zouden internetters met Mxstream 'altijd online en altijd bereikbaar' zijn. De groep klagers ondervond aan den lijve dat van deze beloften weinig terechtkwam. Zij eisten dan ook dat het telecomconcern in haar reclame-uitingen een toontje lager zou zingen.

De commissie bleek begrip te hebben voor de grieven van de Bende van Dertig. De term 'supersnel' acht de RCC 'in zijn algemeenheid te absoluut'. De commissie wijst erop dat de snelheid nog wel eens door externe factoren negatief kan worden beïnvloed, 'hetgeen ook bij herhaling is gebeurd'.

Daarnaast suggereert de uiting 'altijd online, altijd bereikbaar' dat gebruikers met Mxstream een permanente verbinding hebben. Daarvan is volgens de RCC geen sprake, gezien de storingen die de groep klagers meermalen heeft ondervonden.

Verder kan ook niet worden gesteld dat Mxstream 'klaar voor de toekomst' is, aangezien diensten als Microsoft Netmeeting (videoconferencing) geheel of gedeeltelijk niet te gebruiken zijn. Ook deze term is daarom volgens de commissie 'te absoluut'.

KPN bezint zich op beroep

De RCC beveelt in haar beslissing KPN aan 'om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken'. Beide partijen hebben twee weken de tijd om in beroep te gaan tegen de uitspraak. KPN bekijkt op dit moment of het van die mogelijkheid tot beroep gebruik zal maken, aldus woordvoerder Bram Oudshoorn. De campagne wordt ondertussen voortgezet.

"Wij zijn het niet eens met de uitspraak. Toen de klacht werd ingediend, hadden wij technische problemen. Maar dat wil niet gelijk zeggen dat de uitingen die wij in de advertenties deden niet waar zijn", aldus Oudshoorn. De problemen zijn volgens de woordvoerder inmiddels goeddeels onder controle, waardoor de reclame-uitingen 'des te sterker waar zijn' geworden.

Klacht bij Consumentenbond van de baan

De groep klagers kondigde eerder aan ook naar onder meer de Consumentenbond te zullen stappen. Daar is nu geen sprake meer van, aldus Frank Tiggelaar, die de klacht namens de Bende van Dertig indiende.

"Gezien de deal die zij met UPC hebben gesloten, zullen wij de Consumentenbond niet vragen met ons mee te werken", aldus Tiggelaar desgevraagd. "Wij willen een goede verbinding en niet een knullige maandelijkse korting als compensatie voor een bagger-verbinding."