KPN is niet langer het stoutste jongetje van de telcoklas. Toezichthouder ACM (voorheen OPTA) heft het 'verscherpte toezicht' na 2,5 jaar op, nadat is gebleken dat het dominante telecombedrijf niet langer structureel tegenstand biedt tegen boetes die voortvloeien uit illegaal marktgedrag.

Overheid, klanten en rivalen gedupeerd

"Dat wil niet zeggen dat er niets meer aan de hand is, maar de houding is constructiever," licht de woordvoerder van ACM toe. KPN moest in het strafbankje nadat bleek dat het zich bij twee grote overheidsprojecten, OT2006 en OT2010, had misdragen en de boetes vervolgens ook nog eens aanvocht bij de rechter.

Die dossiers zijn inmiddels afgesloten. Vorige week kreeg KPN nog 9 ton boete omdat het kortingen uit OT2006 niet aan andere klanten beschikbaar maakte. Eerder werd er jarenlang gesteggeld over OT2010, waarbij verschillende divisies van KPN misbruik hadden gemaakt van voorkennis over wholesaletarieven. Uiteindelijk kreeg KPN een gigaboete van 30 miljoen euro.

'Vertrouwen in geleerde lessen'

Het toezicht wordt nu afgeschaald naar 'regulier niveau'. "KPN heeft toegezegd haar compliance organisatie in de toekomst verder te verbeteren, aangegeven lessen te willen trekken uit het verleden en bereid te zijn om in de dagelijkse praktijk verder te werken aan een op vertrouwen gebaseerde toezichtrelatie", aldus ACM.

KPN is uiteraard positief. "Omdat het bedrijf zich altijd aan de geldende wet- en regelgeving wil houden, ziet KPN het besluit van ACM als een erkenning voor de inspanningen die het doet, en de afgelopen jaren heeft gedaan, op dit gebied."

Webwereld heeft nog vragen uitstaan welke procedures er momenteel nog lopen tussen KPN en ACM. Dat is lang niet altijd duidelijk, omdat KPN ook stelselmatig het openbaren van ACM-boetes aanvocht. Dat zal het nu ook niet meer 'steevast' doen.