Eerste `slachtoffer' is Cas Internet dat zijn internetdiensten aanbiedt via HCCnet. De isp moet voor zijn bij KPN afgenomen breedbandlijnen een hogere vergoeding betalen. De kosten per aansluiting worden hierdoor hoger dan de opbrengsten. Als eerste aanbieder rekent HCCnet deze extra kosten door aan zijn klanten. "Wij moeten meer aan KPN betalen voor de inkoop van onze breedbandlijnen, de zogenoemde fast internet access (fia) lijnen", aldus Lodewijk Severein, directeur van Cas Internet, tegenover Webwereld. "Dit is iets waar alle providers mee te maken hebben. Zij kunnen echter zelf beslissen of zij de kosten doorbereken aan hun klanten." "De grotere isp's kunnen het zich veroorloven de kosten niet door te berekenen en genoegen te nemen met een lagere marge. Wij worden echter geconfronteerd met een aan ons door KPN opgelegde prijsverhoging die wij wel moeten doorberekenen." In het geval van HCCnet wordt alleen het basisabonnement in prijs verhoogd. Deze gaat van 47,35 euro naar 52,95 per maand, een verhoging van 5,60 euro. Het feit dat Cas Internet annex HCCnet de prijs moet verhogen is volgens Severein het gevolg van het marktmechanisme. "Sommige providers hanteerden al een relatief hoge prijs en zullen dus minder snel genoodzaakt zijn hun prijs te verhogen."

Lulverhaal

Of ook andere aanbieders hun prijzen gaan verhogen of genoegen nemen met een lagere marge, is niet bekend. Wanadoo is in ieder geval niet van plan zijn prijzen verhogen. De provider wil bij monde van woordvoerster Dianne Potters echter niet inhoudelijk ingaan op de door KPN gehanteerde prijsstructuur. Ook Tiscali onthoudt zich van commentaar op dit onderwerp. Doke Pelleboer, directeur van Xs4all, wil dit wel en trekt de argumentatie van Cas Internet in twijfel. "Bij ons is niets bekend over hogere tarieven voor de fia-lijnen. Dat lijkt me dus een lulverhaal. Wij gaan de prijzen dus ook niet verhogen", aldus Pelleboer in een reactie tegenover Webwereld. KPN bevestigt met de diverse internetaanbieders in overleg te zijn. "De snelheidsverhoging brengt extra kosten met zich mee", zegt Maaike Scholten, woordvoerster van KPN. "Hierover zijn wij in overleg met de internetproviders. Uitgangspunt is dat de kosten worden gedeeld. Providers maken zelf de keus of zij deze kosten doorberekenen."