Dit vertelt woordvoerder Stefan Simons aan Webwereld. Hij legt uit dat het telecombedrijf zijn platform voor interactieve televisie wil uitbreiden. Het schakelt daarvoor nu het kopernetwerk over van adsl naar vdsl2. Dat is een relatief makkelijke operatie. "Je hoeft er geen straten voor open te breken."

Afstand tot wijkcentrale

Toch kost het tijd. Bovendien moeten gebruikers, net als bij adsl, wel binnen een bepaalde afstand tot de wijkcentrale zitten. "Dus we doen eerst de dichtbevolkte gebieden." Simons kan niet vertellen welke steden dat dan zijn. "We gaan het vanaf april 2010 aanbieden. Meer kan ik nu nog niet zeggen."

KPN denkt met vdsl2 toch wel 80 procent van de Nederlandse huishoudens te kunnen bestrijken. Het daarmee uit te bouwen iptv-platform biedt interactieve televisie, net als kabelbedrijven dat ook bieden over de eigen kabelinfrastructuur.

Daarbij gaat KPN dus ook enkele kanalen in high definition (hd) aanbieden. Hoeveel en welke dat zijn, is nog niet duidelijk, wel dat het voor KPN bijzaak is. "Meer details worden te zijner tijd bekend gemaakt", reageert de woordvoerder.

Digitenne

KPN zegt dat het nu 924.000 klanten heeft voor digitale tv. Daarvan zijn er slechts 70.000 die de iptv-dienst afnemen. De rest gebruikt de draadloze tv-dienst Digitenne. Dat biedt geen interactieve mogelijkheden, zoals video on demand. De aanbieder heeft daar ook geen plannen voor. "Digitenne is een heel ander platform, een hele andere propositie."

In totaal heeft KPN naar eigen zeggen 13 procent van de Nederlandse tv-markt in handen. Het bedient 22 procent van de digitale tv-markt, meldt het in de begeleiding (pdf, pagina 15) bij de kwartaalcijfers. Op de breedbandmarkt heeft het telecombedrijf echter een aandeel van 44 procent. Uit de presentatie (pdf, pagina 14) bij de kwartaalcijfers blijkt dat die 44 procent al stabiel is sinds het tweede kwartaal van 2007.