KPN richt een ware slachting aan in zijn portfolio van internetproviders. De telecomreus wil het aantal merken aanzienlijk terugbrengen waardoor bekende merken als Planet, Tiscali, Het Net maar ook Speedlinq, Slim en Mine zullen verdwijnen. De focus komt op drie merknamen te liggen: KPN voor de zakelijke markt, Hi voor jongeren en Telfort als prijsstunter.

De reorganisatie betekent echter geen strategieverandering. Waar in de telefonie-tak van KPN ontslagen vallen, wil de firma juist extra personeel aannemen voor zijn internetactiviteiten. Ook mobiele data, tv en internetbellen moeten verdere groei brengen.

"Steeds meer gaat er via internettechnologie en niet via traditionele technologie, dus in die traditionele hoek vervallen er duizenden banen. Er komen er overigens veel bij in de internethoek, maar per saldo zijn het 2.000 banen die vervallen in dat deel van het bedrijf", zei KPN-topman Ad Scheepbouwer gisteren in een interview met BNR. Vier maanden geleden kreeg KPN er nog 25.000 werknemers bij door de overname van Getronics.

2.000 ontslagen

De nieuwe personeelsreductie komt bovenop het verlies van 8.000 banen die in 2005 al werd aangekondigd en heeft opnieuw vooral gevolgen voor het onderdeel vaste telefonie.

Na presentatie van de jaarcijfers over 2007 schoot het aandeel KPN gisteren bijna drie procent omhoog. Beleggers reageerden vol vertrouwen op de positieve winstcijfers en de optimistische groeiplannen van KPN voor de komende jaren. Volgens die plannen zal KPN in 2010 een omzet van €15 miljard en een bedrijfswinst (ebitda) van meer dan €5,5 miljard realiseren. Dat lukt volgens het bedrijf echter alleen, als er flink in het personeelsbestand en in het aantal merken wordt gesneden.

Getronics

De eerste maatregel zal deze maand al zijn gerealiseerd en levert een banenreductie van 500 personen op: KPN verkoopt de Australische tak van Getronics aan het Australische softwarebedrijf UXC. Tussen 2008 en 2010 zullen nog eens tweeduizend banen verdwijnen, wat een jaarlijkse kostenbesparing van zo'n €110 miljoen oplevert.

Daarnaast brengt KPN het aantal externe medewerkers terug: de reductie van 1.300 inhuurkrachten leidt tot een besparing van nog eens €130 miljoen. Vakbond Abvakabo FNV is verrast door de plannen. De vakbond zegt in een reactie dat ze nog geen onderbouwing voor de ontslagen hebben gezien. De centrale ondernemingsraad van KPN dringt aan op een nieuw sociaal plan en een hogere ontslagvergoeding, zeker nu KPN de komende jaren meer dividend wil uitkeren aan aandeelhouders.

Werkplekbeheer

De overname van het noodlijdende Getronics blijkt volgens KPN boven verwachting uit te pakken. De verwachte jaarlijkse kostenbesparingen van €50 miljoen worden met gemak gehaald en in het personeelsbestand hoeft niet te worden gesneden. Integendeel: Getronics heeft juist moeite om voldoende geschikte medewerkers te vinden.

Wel zullen de activiteiten van Getronics meer dan voorheen op werkplekbeheer worden gericht. KPN verwacht dat Getronics in 2010 minstens €1,5 miljard kan bijdragen aan de omzet en €125 miljoen aan de bedrijfswinst. Plannen voor een aanzienlijke uitbreiding in IT-diensten heeft KPN niet; grote overnames in deze sector heeft het bedrijf in 2008 niet gepland.