Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. In de door de bond opgestelde top vijf van mobiele belbedrijven staat KPN Telecom bovenaan, op de voet gevolgd door Libertel. De kleinere aanbieders doen het volgens de Consumentenbond 'beduidend minder goed'. Telfort en Ben verschillen weinig van elkaar en zijn de slechtste mobiele operators, concludeert de Consumentenbond. De dekking van de netwerken is slecht. Bij Ben laat de klantenservice te wensen over en levert binnenshuis bellen vaak problemen op. Een op de vijf klanten van Ben en Telfort is ontevreden. Over het algemeen heeft meer dan de helft van de mobiele bellers wel eens problemen met de verbinding. De consument ziet tussen de bomen het bos niet meer in het mobiele belland, constateert de Consumentenbond. Niet alleen het woud aan prijzen is ondoorzichtig, ook de verschillen in kwaliteit zijn volstrekt onhelder. De bond wil daarom dat de operators worden verplicht voortdurend inzicht te geven in de kwaliteit van mobiele telefonie. In een reactie op het onderzoek van de Consumentenbond zegt Ben te werken aan verbetering van de dienstverlening. Binnenkort wordt bijvoorbeeld een nieuw belcentrum in Breda geopend. Over de dekking is Ben kort: die is er inmiddels. Het onderzoek van de bond is verouderd, zegt Ben. Het volledige onderzoek van de Consumentenbond staat online op DeDigitaleConsument.nl. Consumenten kunnen via de site hun mobiele belervaringen doorgeven aan de bond.