In de commercials belt een acteur aan bij een willekeurige Nederlander met de vraag of hij een minuut mag bellen. Als de verbaasde bewoner dan raadt wat het gesprekje kost krijgt hij duizend gulden, anders worden de werkelijke kosten vergoed.

Wat blijkt: nooit wordt in het spotje het starttarief van 10 cent genoemd. Een gesprek binnen de regio in het weekeinde kost geen 2 cent, maar 12 cent. "Dat is dus 500 procent meer dan KPN suggereert", zegt telecomwatcher Michiel van Dijk. Voor een gesprek van een minuut met iemand in de Verenigde Staten betaalt de beller geen 19 cent maar 29 cent.

KPN Telecom kreeg de afgelopen dagen enkele klachten binnen over de reclamespots die op televisie worden uitgezonden, zo bevestigt een woordvoerder. Enkele van de klagers, waaronder Van Dijk, dreigden naar de Reclame Code Commissie te stappen.

KPN kiest eieren voor haar geld, hoewel woordvoerder Gerard Kosters het doet voorkomen alsof het gaat om een foutje van de acteur. "De acteur is in enkele spots vergeten het dubbeltje te noemen", zegt Kosters. "In de spots die vanaf nu worden opgenomen zal hij altijd het startdubbeltje noemen."

Volgens Kosters is het ook niet zo dat in alle tot op heden uitgezonden reclamefilmpjes het dubbeltje is weggelaten. Van Dijk spreekt dat tegen.